Viktig skolering av tillitsvalgte

Fylkeslaget har nylig gjennomført tredje del av grunnskoleringa av nye tillitsvalgte. Totalt deltok 43 plasstillitsvalgte på kurs 7. – 8. februar. Skolering av tillitsvalgte er en av de viktigste oppgavene til et fylkeslag, og godt skolerte tillitsvalgte utgjør grunnmuren i Utdanningsforbundets arbeid.

Deltakerne har jobbet i grupper med ulike utfordringer de kan møte som arbeidsplasstillitsvalgte, fra en fiktiv personalsak til en lengre case der deltakerne fikk bruke alt det som er gjennomgått på dette og tidligere kurs. Vi hadde også en økt om tilsettinger. Det var stort engasjement blant deltakerne.

TV3 ble gjennomført som to kurs, ett for tillitsvalgte fra barnehagen og ett kurs for tillitsvalgte fra skole og FAS.

Kurset for tillitsvalgte fra barnehage gjennomføres nå som et samarbeid mellom Utdanningsforbundet Troms og Utdanningsforbundet Finnmark. Tillitsvalgte i kommunale og private barnehager blir skolert sammen. Vi har gode erfaringer med å arrangere egne kurs for arbeidsplasstillitvalgte i barnehagene. Deltakerne på disse kursene har også gitt utrykk for at de synes det er veldig bra med egne kurs for barnehagesektoren, uavhengig av om man er tillitsvalgt i en kommunal eller privat barnehage. De sier også at det er fint å få kjennskap til ulike avtaler og tariffområder, samtidig som man erfarer at veldig mye er likt.