Lærerårsverket i grunnskolen

Svært mange tror fortsatt at lærernes arbeid kun omfatter den tiden de underviser. Ved at elevenes skoleår er på 38 uker, har mange en forestilling om at lærerårsverket eller lærernes arbeidstid i løpet av et år er særdeles lav.

Faktaark 2012:10. Lærerårsverket i grunnskolen (pdf)

Lærernes arbeidstidsavtale er komplisert, og har vært gjenstand for mange misforståelser. Mange har hatt den oppfatning at lærernes oppgaver kun omfatter den tiden de underviser. I dette faktaarket gir vi en kortfattet innføring i hvordan lærerårsverket er bygd opp.

Lærerårsverket blir oppgitt i antall timer per år.

Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor årsverket på 1687,5 timer (1650 timer for lærere som er 60 år og over). Av årsverket er 38 uker (190 dager) sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 6 dager til kompetanseutvikling og planlegging med mer.

Årsverket er inndelt slik at lærerne får avsatt tid til undervisning, annet arbeid med elever, kollegialt samarbeid, for- og etterarbeid, samarbeid med foresatte og instanser utenfor skolen, faglig-administrative oppgaver og andre planlagte oppgaver.

Det skilles videre mellom arbeidsplanfestet tid og selvstendig tid. Arbeidsplanfestet tid blir også kalt skoletid eller fellestid og er den delen av arbeidstiden som er underlagt rektors styringsrett.

Arbeidsplanfestet tid utgjør 1300 og 1225 timer på henholdsvis barnetrinnet (btr) og ungdomstrinnet (utr), og består av:

inntil 741 timer (btr) / gjennomsnittlig 664 timer (utr) til undervisning, definert som årsrammen for undervisning (blå sektor)514 timer (btr) / 516 timer (utr) arbeidsplanfestet tid utenom undervisning (rød sektor)45 timer til planlegging og kompetanseutvikling når elevene ikke er til stede (grønn sektor).

Fotnote: / gjennomsnittlig 664 timer (utr)

På ungdomstrinnet varierer årsrammen for undervisning fra 606 timer per år til 711 timer per år avhengig av hvilke fag man underviser i.

Fotnote: inntil 741 timer (btr)

Lærere i 100 prosent stilling som ikke har oppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for undervisning.

Selvstendig tid

Resten av årsverket, henholdsvis 387,5 timer (btr) og 462,5 timer (utr) disponeres av læreren selv til for- og etterarbeid og faglig ajourføring. Selvstendig tid utgjør 23 prosent av det totale årsverket på barnetrinnet og 27 prosent på ungdomstrinnet (oransje sektor).

Andre arbeidsoppgaver

Har lærere arbeidsoppgaver som medfører reduksjon i årsrammen for undervisning (det antall timer de skal undervise per år), skal dette arbeidet utføres i arbeidsplan-festet tid om ikke annet er avtalt.

De oppgaver det her er snakk om er tid til å utføre kontakt-lærertjeneste, kontaktlærer for elevrådet, sosiallærere/rådgivere, lærere som har en særskilt byrdefull arbeidssituasjon, seniortiltak med mer. Hvor stor reduksjonen i årsrammen for undervisning skal være er et forhandlingsspørsmål. Forhandlingsbestemmelsene er nedfelt i sentral forbundsvis særavtale, SFS 2213 – Undervisnings-personalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring.

Lærertimer per år til undervisning (årsrammen for undervisning) utgjør 43,9 prosent av det totale årsverket for lærere på barnetrinnet. Andelen på ungdomstrinnet er 39,9 prosent.

Når det gjelder timer til undervisning, har vi i dette faktaarket ønsker å skille på lærertimer per år til ordinær undervisning og lærertimer per år til undervisning utover ordinær undervisning.

Hoveddelen av lærertimer til undervisning utover ordinær undervisning blir brukt til spesialundervisning, morsmålsopplæring, særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring.

I løpet av de senere år har statistikken vist at andelen timer til spesialundervisning har økt, mens andelen timer til ordinær undervisning har blitt redusert.

Figur 2 viser fordeling av lærertimer brukt til ordinær undervisning, undervisning utover ordinær undervisning og lærertimer til annet arbeid enn undervisning (jf. SFS 2213).

Lærertimer for barne- og ungdomstrinnet er slått sammen. Kilden til tallene er Grunnskolens Informasjonssystem (GSI) for skoleåret 2011/12.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.

Kilder

GSI, www.wis.no

Fafo-rapport 2009:23: Tidstyvene – En beskrivelse av lærernes arbeidssituasjon

Temanotat 2/2011: Lærertetthet i grunnskolen. Utdanningsforbundet

Temanotat 2/2010: Spesialundervisning – tallenes tale. Utdanningsforbundet