Etterlengtet, men krevende

Publisert: 20.04.2020

I dag har barnehagene våre åpnet igjen. Neste uke vil 1.- 4. klassetrinn møte på skolen.

Gjenåpning av barnehage og skole vil sikkert bety et etterlengtet gjensyn både for barn og voksne. Men lokalsamfunnet vårt går nå fra en utfordrende situasjon til en ny. Den krever helt spesiell kompetanse og innsats. I all virksomhet skal smittevern være første prioritet. Både pedagogiske opplegg og organisering må ta hensyn til at den nære kontakten mellom barn og ansatte skal begrenses. Slikt arbeid må ledes, organiseres og fordeles. Det krever god dialog mellom ledelsen og personalet - og gode rutiner for medbestemmelsesmøter med de tillitsvalgte.

Vi må passe på at lærerne i barnehage og skole har gode forutsetninger for å stå i dette helt spesielle løpet over tid, slik at vi forebygger utmattelse.

I tillegg til opplæring og gjennomføring av hygienetiltak står lærerne overfor: Pedagogiske oppgaver som skal løses i samarbeid om enkeltbarn og grupper, evaluering av dagen samt kontakt med foreldre og andre samarbeidspartnere.