Tillitsvalgtopplæring - et grunnlag for partsamarbeid

Opplæring av tillitsvalgte er en av kjerneoppgavene til fylkesstyret/fylkeskontoret. Det er en oppgave som blir høyt prioritert. Målet er at de tillitsvalgte etter endt opplæring skal kunne ivareta medlemmenes interesse på sine respektive arbeidsplasser.

Denne høsten ble opplæringen for tillitsvalgte i kommunal sektor avholdt 3. og 4.oktober.

Fokuset i denne delen av tillitsvalgtopplæringen er: Klubbarbeid og fagforeningsbevissthet, hovedavtalen og medbestemmelse, lønns- og arbeidsvilkår, profesjonsbevissthet og kommunikasjonsferdigheter.

Hva er viktig for de tillitsvalgte?
Vi har spurt noen av deltakerne hva som gjorde at man ble tillitsvalgt og hvilke 3 ting som den tillitsvalgte er opptatt av i sin rolle.

Første mann ut er Sondre Edland fra Grødem skole

Hva gjorde at du ble tillitsvalgt:
Arbeidet vi gjorde i min klubb opplevde jeg alltid som spennende, og da jeg ble spurt om å være ATV (arbeidsplasstillitsvalgt) syntes jeg det hørtes ut som en spennende utfordring
Nevn inntil tre ting som du er opptatt av i rollen som tillitsvalgt:
Ivareta et godt samarbeid med skolens ledelse, jobbe med saker som opptar medlemmene i klubben og arbeidet knyttet til lærerens rolle i samfunnet

Åse Lindeland, Vardafjell videregående skole

Hva gjorde at du ble tillitsvalgt: Har et ønske om å bidra og ta ansvar

Nevn inntil tre ting som du er opptatt av i rollen som tillitsvalgt: Godt samarbeid både oppover og nedover i systemet. Åpen og ærlig dialog mellom forbund og ledelse. Sikre medlemmers rettigheter.

Linda Lilleskog, Solvang Vestre Platå barnehage

Hva gjorde at du ble tillitsvalgt: Stor interesse for barnehagepoltikk.

Nevn inntil tre ting som du er opptatt av i rollen som tillitsvalgt: Å være medlemmens talerør overfor ledelsen, ha et godt samarbeid med ledelsen og sørge for god informasjon til medlemmene om det de trenger.

Fra venstre mot høyre: Sindre Edland, Åse Lindeland og Linda Lilleskog

Innholdsrike kursdager.
Det er to lange kursdager med aktivisering, oppgaveløsning, erfaringsdeling og refleksjon gjennom ulike verktøy og arbeidsmåter.  Deltakerne er organisert i grupper og det var en aktiv gjeng som bidro godt i både gruppediskusjoner, plenum og oppgaveløsning. Dagene ble avsluttet med kahoot og vinnerne fikk hver sin lille premie.

Takk til alle 80 deltakerne for fine dager sammen med dere – vi håper opplæringen kan bidra til at du som tillitsvalgt står godt rustet til å gå inn i rollen og opplever mestring.

Lykke til videre med vervet!