Kurs for nye ledere i Utdanningsforbundet Østfold

21. og 22. september arrangerte vi kurs for nye ledere i Sandvika. Kurset var et samarbeid mellom fylkeslagene i Utdanningsforbundet Østfold, Buskerud og Akershus. Det er både nyttig og viktig at samarbeidet fortsetter selv om Viken er historie!

Deltakerne fikk skolering i temaer som avtaleverk, avvik og varsling, medbestemmelse, arbeidstid og tilsettinger. Dette kurset ble laget av Utdanningsforbundet Halden 2019. Utdanningsforbundet Halden søkte om prosjektmidler for å utvikle kurset etter at flere ledermedlemmer ga tilbakemelding om at de opplever å få lite opplæring i lov- og avtaleverk. Målsettingen med lederopplæringen er å gi våre ledermedlemmer grundig opplæring i avtaleverket, samt å sammen drøfte aktuelle problemstillinger for ledere innenfor alle avtaleområder.

To av deltakere på kurset var Henrik Bertelsen (skoleleder i Halden) og Raymond Willfred Tiochta (virksomhetsleder barnehage i Fredrikstad). Raymond kan fortelle at kurset er veldig nyttig for lederrollen og for samarbeidet med de tillitsvalgte, og at dette vil bære frukter for videre arbeid.

Raymond Wilfred Tiochta
Raymond Willfred Tiochta

Henrik sier at innholdet har vært veldig lærerikt, og syns det er viktig at Utdanningsforbundet som hans fagforening gir kurs til ledere. Han gleder seg spesielt til økta om arbeidstid. Henrik var med i arbeidsgruppen «Lederopplæringen» som utviklet kurset, men denne gangen var han altså med som kursdeltaker.

Henrik Bertelsen

Fra Utdanningsforbundet Østfold deltok fylkesstyremedlem og kontaktperson barnehage, Siri Reinertsen og Marit Berger Raknerud som er fylkesstyremedlem og leder av lederråd.