Nytt lederråd i Trøndelag

– Det er kort vei fra lederråd her i Trøndelag til sentralstyret. Gjennom lederråd får vi gitt innspill inn til Utdanningsforbundet sentralt om tema som berører oss i skole og barnehage. Dette er viktig for å beholde ledere i organisasjonen.

Det var godt oppmøte og stort engasjement da lederrådet i Utdanningsforbundet Trøndelag hadde sitt første møte 4. januar. Det kom mange gode innspill fra medlemmene på hva de ønsker å ha fokus på i rådet fremover.

Rådet er satt sammen av ledere fra barnehage, skole og støttesystemene, og fra både kommunale og private virksomheter. – Dette gir rådet en bredde som er et godt utgangspunkt for å favne alle nivåer og områder, sier Anita Holberg, som sitter i fylkesstyret i Trøndelag og skal lede arbeidet i rådet. Lederen for sentralt lederråd, Inger Grødem Haraldsen var også invitert til å delta på samlingen.

Øyvind Kandal Svendsen er enhetsleder for Nyborg og Valset barnehager, og har sagt ja til å sitte i lederrådet.  Han synes det er interessant å få mulighet til å påvirke politikken rundt skole og utdanning. Ved å være med i lederråd ser han at han kommer nærmere beslutningene med sin stemme.

Kandal Svendsen ser samtidig at det kan være utfordrende å være aktiv som medlem, når tiden han har til rådighet er knapp. – Mange saker er viktige, men det viktigste er å få tilstrekkelig med arbeidskraft inn i barnehagene. Det er svært utfordrende å skaffe vikarer, og samtidig er det utfordringer med å få ungdommer til å søke barnehagelærerutdanning, sier han.

Kandal Svendsen håper Utdanningsforbundet retter fokus på lærerutdanningen fremover. – Det blir viktig å få frem det positive med det å jobbe i barnehage og skole fremover. I barnehagen jobber man ikke bare med barn, men har også andre arbeidsoppgaver. Det er viktig å gjøre studentene mer forberedt til arbeidslivet og det som møter dem i barnehagen når de er ferdige, avslutter han.

May Hilde Ertsås er inspektør på Steinkjer ungdomsskole på tredje året, og har tidligere vært verneombud. Hun har nylig startet på rektorutdanningen i Trondheim. Da hun ble spurt om å stille i rådet syntes hun det hørtes interessant ut, men visste ikke helt hva hun gikk til. - Det virker interessant og lærerikt å høre hvordan andre ledere har det i skole og barnehage og hvordan Utdanningsforbundet er organisert og arbeider. Når lederen fra sentralt lederråd kommer helt hit til Trøndelag, er det et tydelig bilde på at vi blir lyttet til. Det er flott å få mulighet til å dele synspunkter og være med å påvirke utdanningssektoren, sier Ertsås.

May Hilde Ertsås er opptatt av samarbeid og å finne en retning sammen, og ser dette som viktig uansett hvor man arbeider. Hun brenner for folkehelse og livsmestring for både elever, ansatte og ledere. - Det er viktig å organisere seg slik at man klarer å stå i jobben og er rustet til å møte utfordringene som kommer. God helse hos ansatte fremmer god helse hos elevene, sier Ertsås til slutt.

Disse sitter i lederrådet i Trøndelag:
Anita Holberg (leder av rådet)
May Hilde Ertsås
Gjøran Berg Onsøyen