Læhkoeh biejjne!

For en flott bursdagsfest vi fikk være med på i Snåsa i dag. Flaggheising med den samiske barnehagen og skole samt barne – og ungdomsskolen på Snåsa.

Rektor ved Aarjel Saemiej Skuvle, Hans Lindberg, ønsket velkommen og til samling i gymsalen for alle skoleelevene. Den sør-samiske varianten av Saemie eatnemen vulie ble sunget.

To elever fra 9. og 10. trinn holdt dagens tale. I tilknytning til talen ble det også vist bilder.
I talen snakket de om å verne sin arv og kultur, og at denne kampen fortsatt ikke er over. De to jentene understreket også viktigheten av å stå sammen som et folk, slik de gjorde i Fosen-aksjonen.

Vi fikk også et innblikk i et prosjektarbeid som var gjort av samiske elever på 10.trinn. Elevene skulle finne opplysninger om sine besteforeldre og oldeforeldre. Læreren intervjuet hver elev på samisk. De fortalte litt om:

Hvem var deres besteforeldre/oldeforeldre, og hvor kom de fra. En viktig del av samenes kultur er å huske og minnes sine forfedre. De er med dem så lenge de minnes, og forsvinner når de ikke huskes lengre.
Snakket de samisk der de bodde? Her fikk vi et innblikk i hvordan fornorskningen har foregått over lengre tid.

Etter samlingen fikk Signe  en omvisning rundt på skolen, og fikk snakket med lærerne der. De fortalte litt fra sin hverdag. I tillegg til undervisning av de elevene som er der fysisk, driver de også med nettundervisning til elever i flere kommuner. Flere av lærerne jobber også med forskning opp mot ulike emner innen samisk språk og kultur. Lærerne følte at de hadde for lite tid til planlegging av undervisning i samisk. Her var det også mangel på oppdaterte læringsressurser i faget. Mye av innholdet i en time måtte både utvikles og planlegges av hver enkelt lærer.

Ann-Kathrin ble med de minste barna inn i barnehagen. Der dukket de flotteste koftene opp fra utedressene når barna kledde av seg og gikk inn på avdelingen. Det var tydelig stolte barn som viste fram koftene sine, smukker og søljer som pyntet opp litt ekstra på denne dagen.

Barn er alltid fornøyde når de kan vise fram barnehagen sin til gjester og denne dagen var absolutt ingen uttak. Jeg fikk fort noen nye små venner, som både tegnet og leste for og sammen med meg, ikke enkelt å lese en sørsamisk barnebok, å få riktig uttale!
Kulturarv er viktig og som mellommåltid i dag, ble det satt fram flatbrød og reinsdyrpølse, som ungene selv hadde fått være med å lage

Suaja Maanagjerte er en sørsamisk barnehage for samiske barn mellom 1-5 år. Barnehagen drives av Snåsa kommune og er organisert som en enhet i lag med Åarjel-saemiej skuvle og internat.

I barnehagen jobber to samiske barnehagelærere som blant annet kunne fortelle om en utdanning de ikke følte seg hjemme i, at det ikke kjentes riktig, men at brikkene falt på plass i praksisperioder i en samisk barnehage.

«Det er viktig for meg å være med å gi barna dette fellesskapet og tilhørigheten i en samisk barnehage.

«Det er sjela» svarer Katarina Blind når jeg spør henne om hva som er den største forskjellen på norsk og samisk barnehage.

"Du vet, det er jo nå vi kan gi barna denne muligheten i å være en majoritet.
Når ungdommene går over i ungdomsskolen og resten av livet, vil de være en minoritet. Vi er heldige på Snåsa som har samisk barnehage og skole, og kan gi dette tilbudet og identitetsbyggingen til barna våre."

Anna Sparrok har jobbet i samiske barnehager i over 30 år og forteller om hvordan barnehagen jobber med de åtte samiske årstidene og de ni ulike prinsippene som ligger til grunn for en samisk språkopplæring.

I barnehage.no kan du lese mer om hvordan Suaja Maanangjerte skal være med å forme de samiske barnehagene i fremtiden. Fire barnehager skal bidra til å forme framtida til samiske barnehager

Suaja Maanangjerte og Åarjel-saemiej skuvle – takk for oss og Læhkoeh biejjne!