13. desember ble Oslobudsjett 2024 vedtatt – vi delte ut julekort med klart budskap til politikerne

Sammen med Sykepleierforbundet, Fagforbundet og FO delte vi i dag morges ut julekort fra fagforeningene i Oslo til politikerne som skulle inn i Rådhuset og behandle og vedta Oslobudsjettet 2024.

Vårt klare budskap til politikerne var å reversere foreslåtte kutt i bydelsøkonomien og bevare offentlig tilbud i kommunal regi.

Her er teksten som sto på årets julekort:

«Kjære byråd og bystyrerepresentanter!

Lykke til med dagens bystyremøte. Her er noen tanker fra oss å ta med seg når dere nå skal inn i Rådhuset og vedta neste års budsjett for Oslo kommune.

Våre medlemmer leverer solide, trygge og utviklende tjenester til befolkningen i Oslo. En oppgave som ofte kan være vanskelig å gjennomføre fordi de økonomiske rammene ikke strekker til. Siden 2011 har bydelene kun fått kompensasjon for 80 % av befolkningsveksten. Uten dette skjulte kuttet ville bydelene fått om lag 413 mill"ioner mer i 2024. I tillegg til det foreslåtte rammekuttet vil dette få betydning for innholdet i årets «julepakker» til bydelene.

Byens befolkning trenger gode barnehager, barnevern, fritidsklubber, skoler, helsestasjoner, NAV kommune, vannforsyning, kollektivtransport, sykehjem og hjemmebaserte tjenester. Vi jobber hver dag for å gi byens innbyggere et best mulig tjenestetilbud. For å lykkes trenger vi gode fagmiljøer, faste stillinger og gode arbeidsvilkår. Alle kutt i bydelsøkonomien vil ramme tjenestetilbudet.

Våre tjenester til byens befolkning må være lett tilgjengelig og ha et godt faglig innhold. Privatisering og profitt bidrar ikke til dette. Innbyggernes tilbud er og skal være et kommunalt ansvar. Tjenestene skal drives av kommunen selv.

Dette er det første budsjettet dere vedtar som nytt bystyre. Vi oppfordrer dere til å løfte blikket og planlegge for en stabil og styrket økonomi for bydelene og etatene. Lykke til med budsjettvedtaket!

Godt møte og god jul!

Vi sees i 2024»