På tide med seniorpolitiske tiltak for barnehagelærere

Publisert: 17.03.2023

Følgende resolusjon ble enstemmig vedtatt på årsmøtet til Utdanningsforbundet Vestvågøy

Utdanningsforbundet Vestvågøy mener det må innføres seniorpolitiske tiltak for barnehagelærere. Det nye pensjonssystemet som gjelder alle født i 1963 og senere, har som et av sine hovedmål å motivere arbeidstakerne til å stå lenger i jobb før de tar ut pensjon. Å ta ut tidligpensjon ved 62 år vil for de aller fleste slå dårlig ut økonomisk. Langt de fleste vil derfor måtte jobbe anslagsvis tre til fire år lengre for å ha den samme pensjonen som dagens 62-åringer. Målet om å få flere til å stå lenger i jobb er viktig og riktig slik det norske samfunnet utvikler seg med en stadig økende andel eldre i befolkningen. Likevel så står målet i grell kontrast til virkeligheten i barnehagene. I FAFO – rapporten «Seniorer i barnehagesektoren – fastholdelse, frafall og frafallsårsaker» publisert høsten 2020 kommer det frem fakta som gir all grunn til å jobbe med seniorpolitiske tiltak for barnehagelærere. Tallene viser eksempelvis at 37% av barnehagelærerne går ut av arbeidsstyrken før de fyller 62 år. Av disse 37% så er det 2/3 som er uføre eller går på arbeidsavklaringspenger. I tillegg er det en stor andel som tar ut pensjon så tidlig som mulig. Det sier seg selv at dersom det ikke settes inn tiltak så vil tallene fra FAFO-rapporten øke i takt med økende pensjonsalder.

Utdanningsforbundet Vestvågøy mener det må jobbes aktivt med ulike tiltak som sikrer at seniorene i barnehagene klarer og ønsker å stå lenger i jobb. FAFO – rapporten konkluderer med at barnehagearbeid passer bra for seniorer, dersom det legges til rette for at de kan stå i yrket. Utdanningsforbundet Vestvågøy mener at seniorene er en viktig ressurs i barnehagen. Kompetansen de har opparbeidet seg gjennom et langt yrkesliv har stor verdi, og det må være i arbeidsgivers interesse å beholde denne kompetansen så lenge som mulig.

Utdanningsforbundet Vestvågøy mener at det må ses på flere ulike seniorpolitiske tiltak. Vi viser til at det er et tiltak som peker seg ut, og som vi mener må prioriteres. Det er å øke grunnbemanningen gjennom en bemannings- og barnehagelærernorm. Vi ønsker flere hender og hoder i barnehagen hele dagen. Dette er et tiltak som ikke bare vil hjelpe for seniorene i barnehagen. Forsøk viser at det generelle sykefraværet i barnehagene går ned når bemanningen økes. FAFO – rapporten trekker også dette frem som det viktigste virkemiddel for å beholde seniorene i jobb. I tillegg vil Utdanningsforbundet Vestvågøy at seniortiltak skal være et sentralt krav når SFS 2201 «Arbeidstid barnehage» skal reforhandles senhøsten 2023. I lærernes arbeidstidsavtale finnes det tiltak som reduserer arbeidsbelastningen for seniorer. Det er på høy tid at barnehagelærerne får lignende ordninger.