Utdanningsforbundet er i streik.

Publisert: 23.08.2022

Leserinnlegg i Sarpsborg Arbeiderblad 18. august 2022

Dette er ikke noe vi ønsker; vi vil mye heller være sammen med elevene enn å streike.

Vi er svært skuffa over resultatet av årets lønnsforhandlinger. Og ikke bare på egne vegne, men også for alle dem som i framtiden som skal undervise i norske klasserom.

Når vi lærere streiker, vet vi at det viktigste vi har, barna våre, rammes. Det tar vi ikke lett på. Lærerne forvalter framtiden gjennom opplæring slik at vi får samfunnsmedlemmer som mestrer livet sitt og kan delta i arbeid og i fellesskapet i samfunnet. Det mener vi i mye større grad bør synes. Det blir et samfunnsproblem når yrker med like lang utdannelse gir høyere lønn. For hva skal da gjøre at en som står i starten av sitt studieforløp velger en jobb i skolen? Vi kan ikke sitte stille og se på at rekrutteringen stagnerer og at ukvalifiserte erstatter oss lærere. Det har lenge vært en trend at mange gode lærere går ut av læreryrket og finner seg andre jobber. Det har lenge vært et problem at kommunene ikke får tak i nok kvalifiserte lærere. Det er barna våre som blir skadelidende når de gode kvalifiserte lærerne går ut av læreryrket. Det er kvaliteten på undervisningen det går ut over.

Så, til deg som lurer på hvorfor vi streiker akkurat nå:

Vi skjønner at det kan være vanskelig å forstå hvorfor vi velger å streike nå som det rammer elever som allerede har mistet mye skolegang.

Vi skjønner at det kan være vanskelig å forstå at vi mener vi kan forsvare å streike.

Vi forsøker å tydeliggjøre at vi har en motpart som ikke tar ansvar for rekruttering av lærere. Akkurat nå er det ikke god nok lønn for alle de med lang utdanning og lang erfaring i skolen.

Akkurat nå mangler det lærere i norske kommuner.

Akkurat nå klarer ikke kommunene å skaffe nok faglærte til disse stillingene.

Akkurat nå er det ikke god nok lønn til å beholde de gode lærerne i skolen.

Resultatet er at det er femten prosent ufaglærte lærere i grunnskolen i Norge. I videregående er tallet tjue prosent. Det kan ikke oversees, heller ikke kort tid etter en pandemi, fordi konsekvensene er så alvorlige. Dette er ikke noe nytt. Det har ikke skjedd over natten.

Vi ønsker en lønn som gjør at det blir attraktivt å jobbe i skolen.

Vi ønsker et solid utdanningstilbud for våre skolebarn.

Vår streik handler om dette: at skal det satses på elevene, må det satses på lærerne.

Det er dette vi søker å få støtte til med streiken vi nå står i.

For Utdanningsforbundet Sarpsborg

Knut Raknerud Olsen