Hovedkrav: Klar reallønnsvekst

- Vi forventer et lønnsoppgjør som gir våre medlemmer en klar reallønnsvekst, forklarer leder av Utdanningsforbundet Vestfold, Lars Kristian Waale. 15. april startet forhandlingene i kommunesektoren, og 22. april starter lønnsforhandlingene i staten.

Forhandlingsfristen for begge oppgjørene er satt til midnatt 30. april. Ingen behøver å bli overrasket om man ikke blir enige innen fristen. Tradisjonelt går lønnsforhandlingene til mekling, men ikke alltid. Blant annet var fjoråret et slikt unntak. Meklingsfristen for oppgjørene er ikke før midnatt 23. mai, så ev. streik blir ikke før denne fristen.

Forventinger til lønnsoppgjøret

En som har klare forventinger til årets oppgjør, er fylkesleder Lars Kristian Waale: - Det må lønne seg å ta utdanning som fører til arbeid i kommunene slik som i skole og barnehage, men også PPT og oppgaver innenfor helse. – Skal lønnsoppgjøret utjevne forskjeller mellom hvordan man lønner høyt utdannede mennesker, må oppgjøret i kommune og stat gå utover frontfagsrammen, fortsetter Waale.

Rekrutteringsutfordringene bekymrer

En kilde til bekymring for Lars Kristian Waale er hva et svakt oppgjør kan føre til, er lærerrekrutteringen i barnehage og skole. – De siste årene har antall søkere til lærerutdanningene falt kraftig. Nå har regjeringen, arbeidsgiverne og utdanningsorganisasjonene gått sammen for å ta tak rekrutteringsutfordringene, men det er langt fra sikkert om det er nok. Vi vet at rundt 17 000 årsverk i undervisningstimer i norsk skole ble gitt av ufaglærte. Det bekymrer oss, og det er felles ansvar å ta tak i problemet, avslutter fylkesleder Lars Kristian Waale.

Unios viktigste krav:

• Reallønnsvekst til alle, med en prioritering av de med mer enn fire års utdanning, og de med lang ansiennitet.
  • Utredning av eget kapittel eller hovedtariffavtale for lærere i grunnskole og videregående skole.
  • Krav til endringer i hovedtariffavtalen som bidrar til at kommunesektoren er en attraktiv arbeidsplass for ansatte med høyere utdanning, og som fremmer sterke fagmiljøer, gir reelle muligheter for utdanning og kompetanseutvikling og som gir lønnsmessig uttelling.

Unio er hovedsammenslutningen hvor blant annet Utdanningsforbundet, Norsk sykepleierforbund og Politiets fellesforbund inngår.

Andre lønnsoppgjør for Utdanningsforbundets medlemmer

Medlemmer iblant annet i private barnehager og skoler forhandler normalt etter at kommuneoppgjøret er ferdig. Dette gjelder blant annet PBL, Virke, KA og FUS. En hovedårsak er at størrelsen på kommuneoppgjøret påvirker forhandlingene i de private avtaleområdene.