Forslaget fra regjeringa løser ikke problemet

Høring om forslag til regler om avverging av skade og bruk av fysisk inngripen i ny opplæringslov og privatskoleloven.

Utdanningsforbundet har nå levert inn svar (Støtter ikke lovforslag om fysisk inngripen) på regjeringens høringsforslag om nye regler for bruk av fysisk inngripen overfor elever i skolen. Konklusjonen i svaret er at endringene som foreslås ikke gir lærere de nødvendige verktøyene og avklaringene som vi trenger.

Dette synet er i tråd med tilbakemeldingene som kom fra medlemmer i Trøndelag (se vårt høringsinnspill lenger ned i saken). Våre medlemmer etterspør et regelverk som gjør det tryggere og mer forutsigbart for lærere som er nødt til å gripe inn i slike vanskelige situasjoner. I tillegg trengs det et tydelig rettsvern i forbindelse med 9A-saker og ivaretakelse av ansattes arbeidsmiljø. Det ivaretas ikke i forslaget fra regjeringen.

En stor utfordring som våre medlemmer peker på er at en lærer som er alene med elevene ofte ikke har mulighet til å gripe inn i slike situasjoner fordi elevgruppen da overlates til seg selv. Den største mangelen i forslaget er derfor konkrete lovforslag som sikrer ressurser og bemanning.

Vårt faglige skjønn og vår kompetanse som lærere er knyttet til undervisning, pedagogikk og didaktikk, og ikke på psykisk uhelse (og voldsproblematikk/utagering). Læreres kompetanse er ikke alene tilstrekkelig til å håndtere alle situasjoner som disse lovendringene er ment å ivareta. I tilfeller der risikoen for vold og alvorlige atferdsutfordringer er stor, må det derfor være flere ansatte til stede i klasserommet, inkludert ansatte med særlig kompetanse og ansvar for å håndtere utagerende atferd.

Les Høringsinnspill UDF Trøndelag - fysisk inngripen.pdf