– At man ikke har gjort noe med bemanningssituasjonen i barnehagene er for meg en gåte. Det man driver med nå, er brannslukking.

Publisert: 16.09.2022

Benedicte Emilie Langseth-Eide har skrevet doktorgradsavhandling om sykefravær. I barnehagene mener hun noe av løsningen ligger i tilstrekkelig bemanning.

Sykefravær i barnehagen: – Blir en skvis mellom krav og bemanning

Organisasjonspsykolog Benedicte Emilie Langseth-Eide har nylig gått fra rollen som forsker ved Universitetet i Tromsø til å jobbe med organisasjonspsykologi i sitt eget firma.

Hun peker på at med høyt sykefravær i barnehagene har man i tillegg til et strukturelt problem i tillegg en lang rekke krav.

– Mitt inntrykk er at det ikke tilføres tilstrekkelig ressurser, og da blir det en skvis mellom krav og bemanning. Da må man først gjøre noe med det strukturelle; som rett og slett handler om å få på plass nok folk. Samtidig er det ikke én løsning som vil passe for alle barnehager. Hvordan man skal jobbe med problematikken i den enkelte barnehage vil man først se når man finner ut hvor skoen trykker. Å skape et godt arbeidsmiljø krever også omfattende og systematisk arbeid over tid.

I arbeidet med avhandlingen har hun studert flere studier om barnehager.

– Det er interessant når man ser på studier av barnehager som kommer godt ut og har lavt sykefravær. Blant annet barnehager som har satset på trepartssamarbeidet, noe som kan fungere. Men også det å satse tungt på det kollegiale fellesskapet, fordi man står overfor så mange umiddelbare situasjoner som skal løses. Det å bygge relasjoner på jobb er viktig over alt, men kanskje spesielt der man må løse oppgaver i samarbeid. Når man da står i en situasjon der man kommer på jobb og nesten ikke vet hvem man skal jobbe sammen med, fordi man har så høyt fravær og så mange ulike vikarer, sier det seg selv at det blir vanskelig å bygge relasjoner.

hele artikkelen på barnehage.no