LIKELØNNSDAGEN - Vet du egentlig hva likelønn er?

I dag, 16. november 2023, er likelønnsdagen. Det er dagen da det er beregnet at arbeidstakere i mannsdominerte yrker i privat sektor - altså MENN - har tjent like mye som arbeidstakere i kvinnedominerte yrker i offentlig sektor - altså KVINNER - vil tjene i løpet av et helt år. Det betyr at KVINNER i prinsippet jobber gratis fra i dag av og ut året! Tenk det!

Norge er jo et av de mest likestilte landene i verden. Trenger vi en slik dag da?

I et land der vi er stolt av hvor langt vi er kommet med likestilling, er det et paradoks at vi fortsatt ikke har oppnådd likelønn mellom kjønnene. Det er rett og slett flaut!

Kvinner tjener i gjennomsnitt 87 prosent av det menn gjør. Det er ikke tvil om at manglende likelønn handler om ulik verdsettelse av ulike yrker. Altså at arbeid i typiske kvinneyrker systematisk verdsettes lavere enn arbeid i typiske mannsdominerte yrker. I tillegg er det av betydning hvordan lønnssystemet vårt er bygd opp. Dagens praktisering av frontfagsmodellen er heller ikke med på å utjevne forskjellene mellom offentlig og privat sektor, tvert om. Men må det være sånn?

På tross av at kvinners rolle i arbeidslivet har endret seg drastisk, har likelønnsgapet vært urovekkende stabilt de siste 20 årene. Likelønnsgapet mellom privat og offentlig sektor rammer også menn som er ansatt i kvinnedominerte yrker i det offentlige, som lærere og sykepleiere. Dette er ikke greit, og vi må jobbe for at kvinnedominerte yrker må opp i lønn!

Derfor er det viktig at vi jevnlig minner om at det fortsatt er betydelige lønnsforskjeller mellom menn og kvinner i samfunnet, og at likelønn handler om mer enn om lik lønn for likt arbeid. Det handler om at både kvinner og menn skal få lønn etter utdanning, kompetanse og ansvar. Og slik er det ikke i dag. Kvinner er i flertall når det gjelder høyere utdanning, og har vært det lenge. Likevel tjener en ansatt med inntil fire års høyere utdanning og som er ansatt i et kvinnedominert yrke i offentlig sektor, bare 80 % av det en mann med tilsvarende utdanning som jobber i privat sektor gjør.

Mange av de typiske kvinneyrkene i offentlig sektor er av kritisk betydning samfunnsstrukturen vår. Det fremstår da som svært underlig at de yrkene vi er helt avhengige av, er de som verdsettes minst på lønnslippene til de som jobber der. Det nytter ikke med applaus når regningene skal betales.

Vi kan ikke akseptere at likelønnsgapet ikke blir gjort noe med. Likelønn er noe vi fortsatt må kjempe for. Sett høyere pris på KVINNER og kvinnedominerte yrker!

Derfor trenger vi LIKELØNNSDSAGEN i Norge!

Les mer på Unio sine hjemmesider