Politikerne må ansvarliggjøres for sin arbeidsgiverpolitikk og lærernes lønn!

Dersom vi er tidlig nok ute kan vi påvirke partiene til å føre en politikk som er til beste for våre medlemmer, og for barn og unge som trenger gode lærere. Hold ut! Det er som å vaske tøy; du blir aldri ferdig, men du kan ikke bare la være!

Dette var noe  Tarjei Helland, politisk rådgiver i Utdanningsforbundet, sa på seminar for lokallagsledere, hovedtillitsvalgte og fylkesstyret som arrangeres i disse dager.

Men hvordan gjør vi det? Først må Utdanningsforbundets tillitsvalgte sikre at behandling av KS debatthefte ikke blir unntatt offentlighet. Deretter må vi bidra til at politikerne bygger sine beslutninger på riktige opplysninger; lærere i skolen har vært lønnstapere i seks år på rad, samtidig som 1/5 av «lærerne» mangler lærerutdanning. Men hvordan ser dette ut i den enkelte kommune? Dette kan våre tillitsvalgte i kommunene være med å belyse.

Alle politiske partier vil ha en god skole, og kan ansvarliggjøres for det som står om skole i de ulike partiprogrammene. Dersom vi er tidlig nok ute kan vi påvirke partiene til å føre en politikk som er til beste for våre medlemmer, og for barn og unge som trenger gode lærere.

Dette er råd gom Tarjei Helland, Politisk rådgiver for Utdanningsforbundet gir: Hold ut. Det er som å vaske tøy; du blir aldri ferdig, men du kan ikke bare la være.

Dette var et av temaene på seminar for hovedtillitsvalgte, lokallagsledere og fylkesstyre 12.–13. desember 2022.