Alle må spille på lag

I går kom resultatene fra elevundersøkelsen. I den forbindelse var kontaktperson for Grunnskole Hogne W.Helgesen invitert til NRK Rogaland sitt studio for å kommentere undersøkelsen.

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elevene får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre Elevundersøkelsen på 7. og 10. trinn i grunnskolen. Skolene velger selv om de vil gjennomføre på flere trinn, og kan invitere elever fra 5. trinn til og med 10 trinn.

Tallene viser at det er tiltakende økning av mobbing, spesielt på de lavere trinnene på grunnskolen. Selv om Rogaland kommer bedre ut enn landsgjennomsnittet har også mobbingen hatt en oppgang i vårt fylke.

Hogne trakk frem at det er viktig at man er observant på hvordan vi snakker om hverandre og til hverandre. Han fortsatt videre med at presset er tøft knyttet til tid og ressurser, og ikke minst har lærerne mindre tid til å bygge de gode relasjonene til hver enkel elev hver dag. Dette forebyggende arbeidet blir i alt for stor grad skadelidende. Lærerne må få tid og rom til daglig relasjonsbygging og alle i laget rundt eleven må spille på lag, avsluttet Hogne.