Debutanter i ilden

En er statsminister, en er avtroppende leder, flere er erfarne, men mange er debutanter. Petter Tørdal Haugen og Linn Eve Krogholm er to av dem og har allerede vært en tur på talerstolen.

På dag 1 av Landsmøtet er det selvsagt leders tale og statsministerens hilsen som stjeler overskriftene i nyhetene. Utdanningsforbundets avtroppende leder, Steffen Handal, satte tonen i sin tale til landsmøtet når han vektla betydningen god utdanning og internasjonalt samarbeid i krevende tider. Steffen, som han normalt omtales vektla også skole og barnehagers betydning som arenaer for fellesskap og samhold i barn og elevers læring. Samtidig rettet han også et kritisk blikk mot at resultatskolen ikke er en kunnskapsskole.

Aldri har god utdanning vært viktigere enn i dag, og aldri har internasjonalt samarbeid vært viktigere enn i dag (Steffen Handal)

Statsminister Jonas Gahr Støre ble møtt av applaus fra landsmøtet når han inntok talerstolen og formidlet viktigheten av lærerutdanningen på Utdanningsforbundets landsmøte og han kom Utdanningsforbundet i møte prinsippet at man må ha lærerutdanning for å bli fast ansatt som lærer i skolen.

Å være lærer er et fag, et kall og en gjerning (Jonas Gahr Støre)

Jonas Gahr Støre var også fast bestemt på regjeringen står fast ved barnehagesatsingen og målet om 60 prosent barnehagedekning innen 2030 står fast. Regjeringen vil også gjøre det enklere for kommunene å prioritere opp bemanningen i sine barnehager, avsluttet Støre med.

Debutanter i sal og på talerstol

Et landsmøte er likevel så mye mer enn Steffen og Jonas. Det er like mye Petter fra Larvik og Linn Eve fra Færder. Begge er på sitt første landsmøte og har debutert på talerstolen og skuet ut over den store salen med 193 delegater, presse, gjester og observatører. Begge to lot seg imponere over talen til Steffen. Linn Eve fremhever at Steffen var innom alle de viktige temaene, og alt det bra lærere og barnehagelærere har gjort for barn og unge de siste 4 årene. Samtidig viste han hvor viktige disse yrkesgruppene også vil være i framtiden. Denne gangen var de også positivt overrasket over statsministeren ord og refleksjoner.

Kompent, spesialpedagog og bemanning

Petter brakte latteren fram i salen med sin introduksjon og kobling til Stompa. Om det å stå på talerstolen, melder han at det var veldig spennende. Petter forklarer at han motivert for å få litt tid på talerstolen, samt å formidle et budskap han hadde tenkt en del gjennom. Forslaget til endring gikk kun på ett ord i Vi utdanner Norge. - Jeg problematiserte bruken av «ubyråkratisk», nettopp fordi jeg opplever begrepet som litt unyansert og stereotypisk, og at det erstattes med rask og kompetent, utdyper Petter

Det overrasker kanskje noen å se selveste lektor Tørdal på talerstolen.

Linn Eve svarte opp et forslag fra Vestland om spesialpedagog i alle barnehager. Det er mye positivt i dette i Færder, men at det ikke nødvendigvis er det for alle landets barnehager. Hun tok derfor tak i en fanesak for Utdanningsforbundet Vestfold om å øke grunnbemanning i barnehage og at målet om 60% barnehagelærere er viktigere. Derfor må det være opp til hver kommune/arbeidssted om de ønsker å ansette 1 fast spesialpedagog.

Følge godt med, godteri og kaffe

Dag 1 på Landsmøtet er en maraton fra 09.00 til nærmere 23.00, så på spørsmålet om hvordan de får tida til å gå, svarer de begge ganske så likt: "Drikke kaffe, spise søtsaker og å følge godt med", men om det er i den rekkefølgen vites ikke. Fra delegasjonsleder Waale meldes det om god stemning ved bordet og godt å komme i gang etter grundige forberedelser.

Landsmøtet kan du følge her