Medlemsrekord for Utdanningsforbundet

Nå er over 190 000 personer medlemmer i Utdanningsforbundet, og medlemstallet har vokst under streiken. – Dette er svært gledelige tall, sier Steffen Handal, som opplever at det er bred støtte for streiken.

Ved månedsskiftet passerte Utdanningsforbundet 190 000 medlemmer. Aldri har organisasjonen hatt så mange medlemmer. Utdanningsforbundet er Norges klart største fagforening for de som jobber med utdanning, og også den nest største fagforeningen i landet.

At det settes medlemsrekord i den spesielle tiden vi er i nå, synes leder Steffen Handal er ekstra hyggelig.

– Dette er svært gledelige tall, og det er meget gledelig og ikke minst viktig at så mange vil være medlem i Utdanningsforbundet. Jeg opplever at det er bred støtte for streiken i organisasjonen. At det kommer mange nye medlemmer mens vi er i konflikt tyder på bred forståelse for at vi bruker et så alvorlig virkemiddel.

– Vi fikk 3349 nyinnmeldinger i august, og passerte akkurat 190 000 medlemmer. Det er et godt tegn, og tyder på at vårt budskap om at lærerlønna må opp og at det må flere lærerutdannede lærere inn i klasserommene har nådd frem, sier Handal.

Har vokst de siste årene

Utdanningsforbundet har vokst jevnt og trutt de siste årene. På åtte år har medlemstallet steget med 30 000.

– Det er positivt at flere velger å organisere seg, da står både du og dine kolleger sterkere.

– Jeg vil samtidig rette en spesiell takk til våre mange tusen tillitsvalgte ute på arbeidsplassene. Utdanningsforbundet har en tillitsvalgt i nesten alle barnehagene, grunnskolene og videregående skoler, og det er deres jobb som er mest synlig og aller viktigst i hverdagen for den vanlige lærer og leder. Uten alle våre dyktige tillitsvalgte hadde vi aldri klart å bli en så stor og viktig aktør i utdanningssektoren!

For ordens skyld: Det nye medlemstallet per 1. september er på 190 049.