Utdanningsforbundet Drammen deltar i Pride-paraden

Publisert: 09.08.2023

Her finner dere info om de to paradene vi deltar i lørdag 12. august 2023 - og ikke minst: Hvorfor.

Drammen Pride:

NB! Oppdatering fredag 11.08: Det har ikke lykkes oss å få noen til å ta ansvaret for banneret vårt i Svelvik. Det betyr: Møt gjerne opp og gjerne i "STOLT LÆRER" t-skjorte dersom du har en fra før - og gå i paraden. Men ingen av oss i lokallaget rekker å være der med nye t-skjorter og banner dessverre. Vi beklager dette.

10. august starter Drammen Pride. Alle arrangementene kan du lese om her. På lørdag går Pride-paraden i Svelvik sentrum og i Drammen sentrum. Utdanningsforbundet Drammen deltar i begge paradene. Begge årene paraden har blitt arrangert har vi gjort mye ut av oss. Vi håper så mange som mulig av medlemmene ønsker å delta. Vi har ikke påmelding til arrangementet. Det er bare å møte opp. Vi har noen t-skjorter med "STOLT LÆRER" i store størrelser som vi deler ut. Men vi oppfordrer alle som har fått før til å ta på seg den, dersom dere har. Vi kan dessverre ikke love at vi har nok til alle i år. Sånn gjør vi det:

Svelvik: Oppmøte: 10:45 Adaxbygget, Storgaten 96, 3060 Svelvik
Paradestart: 11:00. Vi stiller med et 5 meter langt banner med "STOLTE LÆRERE".

Drammen sentrum
Oppmøte: 13:00 Kirkegårdsparken, Engene 50, 3015 Drammen.
Paradestart: 13:30. Vi stiller med et 5 meter langt banner med "STOLTE LÆRERE".

Hvorfor deltar vi i Pride?

I Drammen lokallags handlingsplan er det et uttalt mål innenfor "profesjonsetisk bevissthet"  og "en synlig organisasjon" at vi skal "Være pådrivere i den profesjonsetiske debatten på arbeidsplass- og lokallagsnivå" og "delta på PRIDE- arrangement".

«Utdanningsforbundet ønsker et samfunn preget av tillit, toleranse og respekt for ulikheter og mangfold. Vi vil aktivt kjempe imot alle former for rasisme og diskriminering. Alle skal ha de samme mulighetene, uten hensyn til kjønn, alder, sosial og etnisk bakgrunn, bosted, funksjonsevne, religion og seksuell orientering.» – det er klart vi feirer Pride!

Tydelige verdier

Sitatet er hentet fra Vi Utdanner Norge, vårt utdanningspolitiske styringsdokument som ble vedtatt på landsmøtet i 2019. Verdiene som kommer til uttrykk her, er dypt forankret i organisasjonen. Utdanningsforbundet har i lang tid støttet opp om Pride-arrangementer og markeringer.

Sentralstyret anser PRIDE som et viktig samfunnspolitisk arrangement og mener at Utdanningsforbundet bør være synlig under arrangementene som foregår flere steder i landet. Sentralstyret oppfordrer fylkesledd og lokalledd til å delta i disse.

Trygge og helsefremmende arbeidsplasser

Trygge og helsefremmende arbeidsplasser er avgjørende for at våre lærere og ledere skal kunne være åpne på jobben. Et inkluderende arbeidsfellesskap vil vi alle tjene på, uavhengig av hvem vi er. Som tillitsvalgte skal vi bidra til gode arbeidsvilkår for de ansatte, jobbe for inkludering og motvirke alle former for diskriminering. Vi vet at diskriminering på bakgrunn av ulike grunnlag kan skje, eksempelvis i tilsettingsprosesser, lønnsforhandlinger, opprykk og prioriteringer når det kommer til hvem som skal motta kompetanseheving, ofte uten å være tilsiktet. Bevisstgjøring av holdninger og fordommer virker forebyggende og gjør oss bedre rustet til å motvirke slik diskriminering. I Utdanningsforbundet er vi et mangfold av lærere og det er avgjørende at våre arbeidsplasser jobber for åpenhet, toleranse og likeverd for de ansatte, så vel som for barna, elevene og mangfoldet av familiene vi samarbeider med.

Lærerprofesjonens etiske plattform

Lærerprofesjonens etiske plattform forplikter lærerprofesjonen til å handle i tråd med menneskerettighetene og styringsdokumenter for barnehage og skole. Blant annet skal lærerprofesjonen vise respekt for den enkeltes egenart og personlige integritet. Det skal heller ikke forekomme noen form for undertrykkelse, indoktrinering eller fordomsfulle vurderinger i skole og barnehage.

Lærere og ledere i barnehager, skoler og støttesystemer har ansvaret for å:

• fremme alle barnehagebarn og elevers muligheter for lek, læring og danning, være faglig og pedagogisk oppdatert, omsorgsfulle og bevisste makten en har i kraft av rolle og posisjon
  • fremme likestilling og likeverd
  • møte barnehagebarn, elever og foresatte med respekt
  • gripe inn og verne barnehagebarn og elever mot krenkelser, uavhengig av hvem det er som utfører dem
  • møte kritikk med åpenhet og faglige argumenter

Det er klart at vi feirer Pride!