Oppvekstsenter / barnehagestruktur

Publisert: 25.04.2024

Siden august 2023 har vi i Utdanningsforbundet Ibestad (UDF Ibestad) jobbet med å informere kommunedirektør og politikere om hva det vil si å etablere et oppvekstsenter. UDF Ibestad er ikke imot å etablere et oppvekstsenter, men når det først skal gjøres, må det gjøres ordentlig. Dette betyr å involvere både skole, barnehage og SFO, noe som igjen betyr at lærere, barnehagelærere, SFO-ansatte, ledelse, miljøterapeuter, renholdere og assistenter må være med på prosessen. Å bygge ned eller redusere plassen på et allerede lite bygg, er ikke å bygge inn i fremtiden. Vi må ha riktig fokus og vi må sette av nok tid til hele prosessen. Stress og feil fokus vil bli feil fremgangsmåte i denne saken. Dette er det UDF Ibestad ønsker å få frem, og dette er det som vil gi oss best mulig oppvekstsenter.

Denne e-posten ble sendt til samtlige medlemmer i formannskapet 10.april. Det vi skriver her begrunnes tydelig med lover og paragrafer, samt lenker til alt. Bakgrunnen for denne e-posten var å informere formanskapet i forkant av et skolebesøk.

Det viste seg at e-posten ble videresendt fra ordfører til kommunedirektør etter kun 4 minutter, og uten noe tekst. Kommunedirektør responderte på UDF Ibestads e-post med å sende e-post til formannskapets medlemmer før formannskapsmøtet, med kopi til hovedtillitsvalgt i UDF Ibestad, samt enhetsledere og tillitsvalgt HTV og ATV i Fagforbundet. Kommunedirektørens respons ble derimot ikke sendt til UDF Ibestad. Vi er svært skuffet over svaret, som i all hovedsak ignorerer flere viktige punkter, og undergraver viktigheten av det som ble sendt. Vi er ikke ferdig med denne saken, men tenker det er viktig å opplyse befolkningen i Ibestad om hva som foregår slik at det kan diskuteres med de UDF mener er riktig fakta.

Svaret fra kommunedirektør finnes som vedlegg i dette innlegget.

E-post fra UDF Ibestad:

"Kjære politikere,

Nedenfor finner dere en del informasjon som angår utforming av barnehage og skole. Vi i Utdanningsforbundet Ibestad har gjort vårt beste for å innhente den informasjonen vi fant viktig i saken rundt barnehagestruktur og oppvekstsenter. Vi forstår at et oppvekstsenter er noe som blir å skje basert på barnetall og elevtall i kommunen, men når det skjer ønsker vi i Utdanningsforbundet at det gjøres på mest mulig riktig måte, slik at alt av lover og forskrifter blir opprettholdt. Vi ønsker derfor at dere som politikere kan sette dere inn i disse lovene og forskriftene slik at vi ikke gjør noe som blir ulovlig.

En liten oppsummering vil også komme til slutt, hvor vi drar sammen noen viktige poeng.

Vedlagt ligger også en veileder fra Kunnskapsdepartementet om utforming av barnehagens uteareal.

• Kapittel IV. Godkjenning og vedtekter
    • §12 - Godkjenning
      • Vurdering av lokalene
        • Det er barnehagens eier som fastsetter antall kvadratmeter pr. barn. Dette kalles barnehagens arealutnyttelse, og skal fremgå av barnehagens vedtekter. Arealberegningen tar utgangspunkt i de rommene som faktisk står til disposisjon for barnas aktiviteter, så som lekerom, grupperom, sove- og hvilerom og evt. barnas garderobe, dersom denne egner seg som et leke- og oppholdsrom. Dersom kjøkkenet reelt brukes til barnas aktiviteter, kan også dette tas med i beregningen. Rom som ikke skal tas med i beregning av leke- og oppholdsareal, er for det første personalrommene, kontorer, toaletter, stellerom o.l. Inngangspartiet blir normalt ikke brukt til lekerom. Veiledende norm for barns lekeareal inne er 4 kvadratmeter netto pr. barn over tre år, og omlag 1/3 mer (omtrent 5,3 kvadratmeter) pr. barn under tre år.
      • Vurdering av uteområdet
        • Utearealet i barnehager bør være omlag 6 ganger leke og oppholdsareal inne. Til dette arealet regnes ikke parkeringsplass, tilkjørselsveier o.l.
  • SFO sitt oppholdsrom er 70.6kvm + grupperom (16kvm) + kontor (16kvm)
    • Dette vil tilsvare i snitt 20 unger om alle rommene brukes til oppholdsrom

• §12-13
    • a) Inngangsdør og dører i kommunikasjonsveier skal ha fri bredde på minimum 0,86 m. I byggverk beregnet for mange personer skal fri bredde være på minimum 1,16 m.
  • Det betyr at oppholdsrom mister 1,16m med bruksareal per dør

• §8-3 Uteoppholdsareal
    • 3) Uteoppholdsarealer skal utformes slik at personer ikke utsettes for farer. Følgende skal minst være oppfylt:

a. Lekearealer skal avskjermes mot trafikk.

b. Nivåforskjeller skal sikres slik at fallskader forebygges.

•  Dette er noe som må tas høyde for når det gjelder uteområdet til barnehagedelen.

• §7. Lysforhold (Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger)
    • Virksomhetens lokaler skal ha helsemessig tilfredsstillende dagslys og utsyn, med mindre det for deler av lokalene av åpenbare grunner ikke er ønskelig eller nødvendig. Virksomhetens lokaler og uteområder skal ha en tilfredsstillende belysning som er tilpasset planlagt bruk.
    • Bestemmelsen stiller krav om at alle virksomhetens lokaler skal ha dagslys og utsyn. Unntak kan gjøres dersom det for deler av lokalene av åpenbare grunner ikke er ønskelig eller nødvendig. Lokaler som ikke krever dagslys og utsyn kan være lokaler der elever og barn har kort oppholdstid i løpet av en dag, for eksempel gangarealer, garderober, toaletter og lagringsrom. I utgangspunktet bør alle grupperom som brukes av elever og barn ha dagslys og utsyn. Grupperom uten dagslys og utsyn kan aksepteres i enkelte tilfeller der rommet benyttes i korte perioder i løpet av en dag. Virksomheten må sørge for at rommet ikke benyttes av de samme barna/elevene over en lengre periode. Rutiner for bruk av slike rom må beskrive i virksomhetens internkontrollsystem, for å sikre at kravet til lysforhold oppfylles.
  • Oppholdsrom kan dermed ikke være rom som ikke har dagslys og utsyn. Dermed vil det være ulovlig å ha klasserom i kjelleren i kulturhuset.

• Elevenes undervisningsarealer
    • Veiledende arealnorm for klasserom/base er minimum 2,5 m2 per elev i klasserom som ikke har tilleggsarealer (grupperom og lignende) i umiddelbar nærhet, samt spesialrom hvor det utføres aktiviteter som krever mer plass. Minimumsnormen er 2 m2 per elev i klasserom som har tilleggsarealer i umiddelbar nærhet. Areal for lærer kommer i tillegg (veiledende norm er minimum 5 m2 per lærer). Auditorier og rene formidlingsrom kan ha høyere elevtetthet.

Barnehage:

Dersom vi bruker dagens SFO sitt oppholdsrom som utgangspunkt, noe som tilsvarer ca.102 kvadratmeter, finner vi at dette i snitt vil romme 21,7 barn (Snittareal på unger i barnehage er 4,7kvm. 102 / 4,7 = 21,7kvm). Dette er gjelder kun om alt av gulvplass er tilgjengelig som oppholdsplass. En del av dette oppholdsrommet vil gå bort pga kjøkken, dører, vinduer, skap og vask, i tillegg til at hver voksen krever sin plass. Til sammen kan vi anta at dette vil oppta ca. 30 kvadratmeter. Dermed vil det kun være plass til 14,7 barn. Alt utover dette vil være ulovlig.

Om vi ser på uteområdet, som er tiltenkt omtrent 300 kvadratmeter, vil det kun være plass til rundt 10 barn (50kvm lekeplass inne tilsvarer plass til 10 unger. 6 ganger 50kvm = 300kvm). For å få plass til 15 barn, kreves det omtrent 450kvm uteområde som er tilpasset unger i alle aldre. Det vil si inngjerdet uteområde. Dette i tillegg til krav til avskjerming mot vei og sikring av nivåforskjeller.

Skole:

Dersom småtrinnsfløya skal brukes til SFO, og SFO vil oppta ett klasserom permanent, vil dette tilsvare at det blir 2/3 klasserom ledig til 4 ulike årstrinn. Klasserommene er henholdsvis 40kvm og 2x30kvm. Når hver elev skal ha minst 2kvm, hver lærer som er i klasserommet opptar 5kvm og ulike romløsninger opptar noen kvadratmeter, vil det si at det er lite plass til sammenslåtte klasser. 10 elever trenger minst 20kvm, med 2 lærere i klasserommet utgjør dette allerede 30kvm. Inkludert dør, vindu, tavle og skap, er vi nært 35kvm. Skilleveggen som går gjennom to av klasserommene utgjør også betydelig med plass.

Klasserom skal i tillegg ha både utsyn og dagslys, noe som betyr at det ikke vil være lovlig å plassere en musikkrom i kjelleren til kulturhuset.

Ettersom SFO også inngår i opplæringsloven, følger de samme regler som skole.

Vi i Utdanningsforbundet ønsker det beste for alle i kommunen, og at alle barn som vokser opp her skal ha et godt tilbud. Vi vet at dere tenker det samme, så her er det viktig at vi bruker tiden vår godt og ikke forhaster en beslutning som vil gå ut over de unge, framtiden i kommunen vår. "

Utdanningsforbundet Ibestad