Barnehagedagen 2024 - stedet mitt

I dag er det barnehagedagen, og den markeres på ulikt vis i landets og fylkets barnehager. Barnehagedagen er viktig for å synliggjøre barnehagens pedagogiske arbeid og innhold, og med felles tema kan den være med å bidra til en opplevelse av tilhørighet og det å være del av et større pedagogisk fellesskap.

I 2024 er temaet kulturarv, med tittelen «Stedet mitt». Med et slikt tema vil det særegne ved hver enkelt barnehage komme tydelig frem. Den enes kulturarv kan være ulik en annens. Forhåpentligvis kan barna og personalet oppleve trygghet og tilhørighet, ved å bidra inn til fellesskapet med sine egne kulturelle erfaringer og kunnskap. På den måten vil hver enkelt barnehage skille seg fra en annen, ved at barnehagens kultur til enhver tid skapes og utvikles av de små og store menneskene som tilbringer dagene sine der.

Barnegruppene i Norges barnehager er langt mer ulike og mangfoldige enn for bare noen tiår siden. Barna, foreldrene og personalet har med seg erfaringer og ulik kulturarv fra all verdens kulturer, land og religioner. Noen er født og oppvokst i barnehagens nærområde, noen kommer langveisfra. Noen er her med den største glede og selvfølge, andre har kommet hit ufrivillig. Noen føler seg som en selvfølgelig del av majoritetsbefolkningen, andre gjør det ikke. Barna i dagens barnehager har med seg ulike erfaringer fra familieforhold, kulturer og religioner, og barnehagens ansvar og oppgave i å favne alle og inkludere alle i et fellesskap er formidabel.

Hver enkelt barnehage kan på et vis ses på som sitt eget lille samfunn. Personalets ansvar med å skape fellesskap, trygghet og opplevelse av tilhørighet for alle med sine ulike utgangspunkt, gjør barnehagelærerens rolle mer kompleks enn tidligere. Kravene til profesjonalitet knyttet til språklig og kulturelt mangfold er store.

Rammeplan for barnehager stiller tydelige krav til barnehagelærerne og barnehagens øvrige personale, når det gjelder arbeid med dette temaet. For eksempel så skal barna gis like muligheter til deltakelse i samfunnet og få medvirke i egen hverdag. Personalet skal også jobbe for å motvirke diskriminering, fordommer, stereotypier og rasisme.

I en verden hvor kontrastene er store og konfliktene mange, blir det kanskje spesielt viktig at barna i norske barnehager hver eneste dag opplever å være en del av et fellesskap hvor toleranse for ulikhet, likhet, kulturer og alle former for mangfold er helt selvfølgelig.

Vi ønsker alle våre medlemmer og øvrige ansatte i barnehagene en spennende og ulik markering av årets barnehagedag.