Fagforeninger verden over markerte solidaritet med det ukrainske folk

Tirsdag var det markering på Youngstorget i Oslo etter et initiativ fra internasjonal fagbevegelse. I Norge arrangerte Unio, som Utdanningsforbundet er en del av, LO og YS et arrangement på Youngstorget i Oslo.

Peggy Hessen Følsvik (LO-leder), Ragnhild Lied (Unio-leder), Erik Kollerud (YS-leder), Hoda Imad (sentralstyremedlem AUF), Rina Mariann Hansen (byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester, Oslo kommune), Nataliya Yeremeyeva (Den ukrainske forening i Norge) og Evgeniya Khoroltseva (SmåRådina: for demokrati i Russland) holdt appeller.

– Fra krigens første dag har den internasjonale fagbevegelsens oppmerksomhet vært rettet mot de millioner av uskyldige som rammes. Unio er rystet over den brutale krigen i Ukraina. Vi står fullt og helt bak internasjonale fagorganisasjoners fordømmelse av den russiske invasjonen, og uttrykker solidaritet og støtte til det ukrainske folk. Deres kamp for demokrati og fred er vår kamp, sa Unio-leder Ragnhild Lied.

Sammen med Akademikerne, YS og LO sendte Unio i dag et felles brev til Russlands offisielle representasjon til Norge. Organisasjonenes budskap er tydelig: Stopp krigen, stopp desinformasjon, respekter internasjonal rett.

LENKE: