Utdanningsforbundet Trøndelag markerer motstand mot heving av pensjonsalderen

Utdanningsforbundet jobber for at alle våre medlemmer skal ha pensjonsordninger som er kollektive og solidariske, og som er trygge og forutsigbare. Derfor er vi imot at pensjonsalderen i Norge nå skal heves.

Utdanningsforbundet Trøndelag har vedtatt å tilslutte seg fanemarkeringen mot heving av pensjonsalderen i Oslo 14. mars.

Stortinget behandler snart regjeringens forslag om endringer i pensjon. 14. mars arrangeres en fanemarkering utenfor Stortinget, initiert av fagbevegelsens pensjonsnettverk Pensjon for alle, sammen med bl.a. LO i Oslo og Utdanningsforbundet. Utdanningsforbundet Trøndelag stiller med fane, og det kommer også til å være lokallag fra Trøndelag som deltar.

Et av de sentrale forslagene som skal diskuteres i Stortinget er økningen av aldersgrensen for når man kan ta ut alderspensjon. Dette rammer særlig de som jobber i yrker som er fysisk eller psykisk belastende. Det gjelder for mange av våre medlemmer.

Pensjon var ett av mange tema på landsmøtet høsten 2023, der det blant annet ble gjort følgende vedtak:

• Utdanningsforbundet vil jobbe for at barnehagelærere omfattes av særaldersbestemmelsene.
  • Utdanningsforbundet skal arbeide for å begrense effekten av levealdersjusteringen, og en evaluering av den.
  • Levealdersjusteringen av pensjonene har svært uheldige konsekvenser for mange arbeidstakere, blant annet svært mange av Utdanningsforbundets medlemmer, og må fjernes.
  • Utdanningsforbundet vil jobbe for at pensjonsalderen i Norge ikke heves.

Utdanningsforbundet Trøndelag har også oppfordret Utdanningsforbundet sentralt om å slutte seg til fanemarkeringen 14. mars og bedt om at det tas initiativ til at Unio slutter seg til markeringen.

Her kan dere lese det politiske grunnlaget for fanemarkeringen

Her er mer info om aksjonsdagen