Viktig seier

Det var tid for de minste, både i uniformering og i debatten

Rogalands forslag om formalisering og styrking av videreutdanning i barnehagen ble onsdag 8.november innarbeidet i organisasjonens offisielle politikk. Dette var en viktig seier for delegasjonen. Med dette satte de motto "Tid for de minste" ut i livet. Når hele delegasjonen i tillegg hadde ikledd seg egnede T-skjorter var salen "solgt". Dette var en kjekk seier å ta med seg.

Dagen ellers gikk med til diskusjoner rundt vurdering og lærerutdanningen.

Grunnskolelærerutdanningen

Rogalandsdelegasjonen pekte på at dagens grunnskolelærerutdanning medfører at stadig flere lærerstudenter har en smal kompetanse med få fag, og ofte fagkombinasjoner som gir en voldsom arbeidsbyrde for den enkelte nyutdannede. Rogaland ba organisasjonen om å jobbe for å hindre denne utviklingen, og ba også det nye sentralstyret sette rammer for praksis og godtgjøring av praksislærere på agendaen, og for å utarbeide en strategi for å få til best mulige avtaler for all praksis og alle praksislærere.

Praktisk-estetiske fag

Rogaland onsdagen til å peke på de praktisk-estetiske fagene. Dette blir av elevene ofte betegnet som de kjekkeste fagene, men vi ser at svært få lærere får opplæring i et slikt fag, og ute på skolene mangler det kompetanse, midler og fysiske rom til å skjøtte disse fagene på en tilfredsstillende måte.

I dag torsdag 9.november går landsmøte mot slutten. Klokken 17:30 skal alle vedtak og diskusjoner i utgangspunktet være sluttført. Tiden vil vise om man klarer å holde tidsfristen!