Kommunen valde meg

Dette utsagnet kom fra kommunalsjef Nils Erik Eide på KS sin strategikonferanse på mandag 4.mars. Strategikonferansen er en av de viktigste konferansene som KS Rogaland arrangerer for sine medlemmer. Medlemmene er kommuner og fylkeskommunen i Rogaland.

Årets konferanse favner bredt, i programmet kan vi lese at man skal innom blant annet: Digitalisering, simulering, flyktningsituasjonen, hvordan verden påvirker Norge og norske kommuner og ikke minst behandling av tariffoppgjøret 2024!

Kommunene som attraktive arbeidsgivere!

Men før vi kommer til det, så startet det hele med innlegg og debatt om hvordan kommunene kan være attraktive arbeidsgivere. En av bidragsyterne i så måte var blant annet Nils Erik Eide, kommunalsjef oppvekst i Vindafjord kommune. Han tok oss med på sin reise som kommunearbeider, og det hele startet på Vikedal skule, hvor han ble møtt av omsorgsfulle og varme lærere som så potensialet i han som han ikke så selv. Resultatet var at han etter noen omveier endte opp som lærer selv og ikke minst så viktigheten av utdanning og kompetanse. Han, sammen med andre som var på talerstolen, belyste viktigheten av å profilere arbeidet som legges ned daglig av mange kommunal ansatte. Dette må vi være flinkere til, da kommunene lever i en konstant konkurransesituasjon om nåværende og fremtidig arbeidskraft.
Dette spilte opp til neste del av økta, som var debatt.

Debatt

Tre arbeidstakerorganisasjoner var invitert, sammen med Utdanningsforbundet var også Norsk Sykepleierforbund (NSF) og Fagforbundet. Tross litt ulikt fokus var alle tre organisasjonene samstemt på medbestemmelse og ta oss med på råd var viktig elementer som kommunene må ha et skjerpet fokus på. Gjennom god dialog kan mye bli løst på lavest mulig nivå. Viktigheten av å satse på utdanning og kompetanse var momenter som både Utdanningsforbundet og NSF trakk frem. Dette samstemt godt med det som Eide tidligere i økta hadde vært oppe og pratet om.

Åpenhet og dialog

Utdanningsforbundet opplever at KS Rogaland tar signalene våre om åpenhet og dialog på en god måte. Andreas Vollsund, Ordfører i Time kommune og nyvalgt leder av fylkesstyret i KS Rogaland har et ønske om åpenhet og dialog. Vi skal bringe til torgs våre tanker og meninger til diskusjon og dialog.