Gratulerer med den internasjonale kvinnedagen!

En dag kvinner og jenter over hele verden markerer for sine kampsaker.

Fremdeles saker å kjempe for? Til det er svaret et rungende ja! Kampen fortsetter!

• Så lenge kvinnedominerte yrker har lavere lønnsnivå enn mannsdominerte yrker
    Alle stillinger inkludert, men omgjort til heltidsstillinger:​
    Kvinner tjener 88,3 % av menns lønn i november 2023, mot 87,6 % i november 2022.​ (Kilde: Teknisk beregningsutvalg)
  • Så lenge altfor mange kvinner jobber ufrivillig deltid, og dermed får lavere kjøpekraft og dårligere pensjon
  • Så lenge kvinnehelse ikke prioriteres høyt nok
  • Så lenge kvinner og jenter utsettes for vold.  Det skjer i vårt eget i nærmiljø og i lokalsamfunnet, det skjer i familien og det skjer i nære relasjoner.

I arbeidslivet er det fortsatt slik at typiske mannsdominerte yrker er langt bedre lovregulert enn typisk kvinnedominerte grupper der man i hovedsak arbeider for og med mennesker.  7 av 10 som får godkjent yrkesskade er menn. 9 av 10 som får godkjent yrkessykdom er menn. Arbeidsmiljøloven må oppdateres slik at yrkesskader og yrkessykdommer i kvinnedominerte yrker også anerkjennes.

Det gjøres stadige forbedringer i regelverket for mannsdominerte yrker. Kvinners arbeidshelse og de særegne arbeidsmiljøbelastningene som følger av relasjonelt arbeid, som ofte gjelder kvinnedominerte yrker, har fått lite oppmerksomhet. (UNIO-leder Ragnhild Lied, 8 mars 2023)

Norge har et stabilt kjønnsdelt arbeidsmarked. Kvinner jobber fortsatt mye deltid og tar et større ansvar for det ulønnede omsorgsarbeidet enn menn. Lønnsforskjellene mellom kvinner og menn skyldes først og fremst at arbeid som hovedsakelig utføres av kvinner blir systematisk lavere verdsatt enn arbeid som hovedsakelig utføres av menn.

Det er viktigere enn noensinne å minne om at 8.mars er den internasjonale kvinnedagen. Dagen da vi også står i solidaritet med kvinner i de deler av verden som daglig utsettes for diskriminering, vold og undertrykking. Det er viktig å markere denne dagen også på vegne av alle som ikke kan la sin stemme høres selv, som lever i regimer der det medfører livsfare å kjempe for kvinners rettigheter. Retten til arbeid, retten til å kle seg som man vil, til å forelske seg i hvem man vil, til å bevege seg fritt. Retten til å ha like muligheter som gutter og menn. Retten til utdanning står sentralt i kampen for like rettigheter for jenter og gutter.

Utdanningsforbundet har utarbeidet et faktaark om jenters rett til utdanning i et internasjonalt perspektiv, du kan lese det her: https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2023/jenters-tilgang-til-utdanning--et-internasjonalt-perspektiv/