På besøk i anledning Samefolkets dag.

I forbindelse med samenes nasjonaldag 6.februar, hadde Utdanningsforbundet Finnmark sammen med lokallaget i Alta gleden av å dra på besøk til Komsa skole og Guovddáš mánáidgárdi i Alta.

På Komsa skole fikk vi delta på flaggheising og sang, vi fikk komme inn å snakke med samisk-klassen til Brita Julianne og Klemet Anders. Her møtte vi mange festkledde barn og voksne, og vi fikk høre joik fra flinke 2.klassinger.

Vi fikk også gode samtaler med både lærere og ledelse ved skolen, og rektor Torill serverte også nydelig biđos til barn og voksne.  Ollu giitu!

I  Guovddáš mánáidgárdi fikk vi besøke begge avdelingene, og de ansatte der tok seg tid til å snakke med oss mens de gjennomførte sine arbeidsoppgaver med barna.

Vi fikk en flott opplevelse i forbindelse med feiringen av dagen, men det ble også en dag til ettertanke. Utfordringene for samiske pedagoger, med mangel på samisk læremateriell og mer tid til planlegging av tospråklige planer er momenter som vi tar med oss videre i arbeidet for en bedre hverdag for pedagoger i skole og barnehage.

Leif Pedersen - Nestleder i Utdanningsforbundet Finnmark