Nytt lønnssystem i Staten

Unio hadde over tid frem mot årets hovedoppgjør hatt sonderinger sammen med Akademikerne om et tariffsamarbeid i årets statlige oppgjør. Med bakgrunn i dette gikk Unio til forhandlingene med mål om en ny tariffavtale sammen med Akademikerne.

Etter mange år hvor man har jobbet tett med LO og YS, valgte Unio etter fjorårets forhandlinger å vende seg mot Akademikerne for å jobbe frem ett samarbeid om felles hovedtariffavtale(HTA). Lønnsstatestikken viste tydelig at utdanningsgruppene i staten har kommet dårlig ut de siste årene, mens statsansatte med videregående eller grunnskole har hatt høyest lønnsvekst i staten. Denne statistikken kunne man ikke lukke øynene for og derav sonderingene med Akademikerne. Slik lønnssystemet nå er i staten er dette den eneste veien å gå, sa Guro Lind til Unios nettside i april i år.

Hva ble da resultatet?

Rammen for oppgjøret ble 3,84 prosent, som er det samme som man kom frem til i kommunal sektor. Når lønnsglidning, overheng og kostnader knyttet til fellesbestemmelsene er trukket i fra gir dette oss en ramme i det lokale på 2,46, med virkningsdato 1/5-22. Hele denne rammen skal forhandles lokalt.

I tillegg er hele lønns- og forhandlingssystemet endret. A-lønnstabellen er borte, lønn oppgis i kroner, lønnsrammene er fjernet, stillinger som tidligere var innplassert i lønnsrammer, innplasseres nå på lønnsstige med automatiske opprykk på enten 10 eller 16 års. ansiennitet. Det er opprettet egen stige for stipendiater. Årslønnen skal avtales individuelt ved ansettelse der utdanning og relevant erfaring inngår i vurdering av lønnsfastsettelse.

Ellers er det også gjort endringer i flere av bestemmelsene om lokale forhandlinger, dette for å sikre likeverdige parter i forhandlingene.

Ved Universitet i Stavanger (UiS) pågår nå arbeidet for fullt knyttet til de kommende forhandlingene, hovedtillitsvalgt Kitty Garborg sier det er krevende arbeid. Mye er nytt, så her er det en bratt læringskurve for alle. Ved UiS har man tatt konsekvensen av at alt er nytt og etter høstferien vil medlemmene i Utdanningsforbundet få tilbud om opplæring knyttet til det å stille lønnskrav. Vi tror dette er nyttig, og det er viktig for oss som skal forhandle om en så stor pott at kravene er godt begrunnet. Jo bedre kravet er begrunnet, jo bedre argumenter har vi overfor arbeidsgiver, avslutter Garborg.

Ønsker du å vite mer om det statlige oppgjøret, så anbefales disse lenkene: Løsning og ny hovedtariffavtale i staten (utdanningsforbundet.no)

Ny, felles tariffavtale for Unio stat og Akademikerne - spørsmål og svar (utdanningsforbundet.no)