Enorm utviding av lærerrollen

Simon Malkenes: -Vi har fått hele 107 egenskaper som lærere kan ansvarliggjøres for.

Simon Malkenes holdt et tankevekkende foredag om "Emosjonelle overbelastninger" i skolen. Han trakk linjene tilbake til 1990-tallet da vi fikk en endring i læringssystemet og læringssynet.  Begrepet «kunnskapssamfunnet» har siden den tid gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Den målbare utdanningen og testing av elever ble et mål på nasjonens fremtidige konkurranseevne og nivå. Derfor stort press på utdanning som igjen har ført til stress, press og mistillit både blant lærere og elever.

Alle kravene har ført til en ekstrem utviding av lærerrollen og ansvarliggjøring hvis lærer ikke presterer. Og i følge Malkenes, kan Erna Solbergs utsagn om "Drømmelæreren- en god lærer som utjevner sosiale forskjeller best", sees som den mest ekstreme utvidelse av lærernes ansvarsområde som omfatter nær alt. Og der økonomisk politikk spiller mindre rolle. Malkenes viste til en rekke presseoppslag og litteratur som understreket poengene hans.

Foredraget til Malkenes ble fulgt opp med spørsmål og innspill, og det ble lagt frem en SINTEF rapport: Relasjonelle og emosjonelle krav og belastninger i arbeidet. En studie av omfang, håndtering og konsekvenser av relasjonelle og emosjonelle krav i arbeidet blant fem yrkesgrupper.

Rapporten viser blant annet at av de undersøkte yrkesgruppene, har barnehagelærere og grunnskolelærere høyest sannsynlighet for å komme i følelsesmessige krevende situasjoner.

imaged8jqc.png

Advokat Rikke Rosvold holdt innlegg om ytringsfrihet. På Utdanningsforbundets nettsider finner du samling av ulike artikler som omhandler ytringsfrihet. Ytringsfrihet (utdanningsforbundet.no).

image1sbce.png

Ca 150 tillitsvalgte var til stede på kurset 10.-11. april fra deler av Agder. 22.-23. april vil vi holde et tilsvarende kurs for resten av fylket, samt for tillitsvalgte i videregående skole.