Fraværsgrensa ute på høring

Høringen er sendt til lokallaga, og vi håper på mange innspill slik at medlemmene i Agder blir hørt. Det er mulig å foreslå endringer eller alternative modeller dersom du mener det er hensiktsmessig.

Endringer i fraværsreglene i videregående skole er ute på høring. Utdanningsforbundet Agders kontaktperson for videregående opplæring/fagskole, Anne Cathrine Fodstad, diskuterte høringen i kontaktforum i Oslo i forrige uke. Utdanningsforbundet mener dagens fraværsgrense stort sett har fungert godt, men vi er åpne for justeringer.

Utdanningsdirektoratet har skissert to alternative forslag i høringen; det første forslaget går ut på at en elev ikke skal få karakter i et fag hvis hen er borte mer enn 15 prosent av timene i faget, uansett årsak. Dette er direktoratets anbefalte løsning. I forslag to er grensen satt til ti prosent, som i dagens grense, men direktoratet foreslår å innføre egenmelding i stedet for legeerklæring som dokumentasjon når elevene er borte av helsemessige årsaker.

Høringen er sendt ut til lokallaga, og vi håper på innspill slik at medlemmene i Agder blir hørt i denne saken. Det er også mulig å foreslå endringer eller alternative modeller dersom dere mener det er hensiktsmessig. Frist for tilbakemelding er 26. februar.

Høringen finner dere HER , og sentralleddet hadde en nyhetssak da Utdanningsdirektoratet lanserte sine første forslag til nye fraværsregler høsten 2023: Fraværsgrensa: – Skeptisk til endringsforslag (utdanningsforbundet.no)

Fakta: Hva er kontaktforum?
Hver medlemsgruppe i Utdanningsforbundet har et sentralt kontaktforum. Kontaktforaene skal være en ressurs for så vel sentralstyret som fylkes- og lokalnivået. Deres arbeid skal bidra til å øke organisasjonens kompetanse om medlemsgruppene, og styrke dialogen mellom organisasjonsleddene og medlemmene innen medlemsgruppen. Hvert kontaktforum skal fungere som et nettverk innenfor sitt område, og dermed ivareta behovet for kommunikasjon og informasjon også mellom møtene i forumet.

Anne Cathrine Fodstad
Kontaktperson vgo og HTV-F