Menn i barnehagen (MIB) - rekruttering, kvalitet og likestilling

Hvilke tiltak må settes inn for å virkeliggjøre strategier om å rekruttere flere menn til førskolelæreryrket?

Temanotat 6/2003: Menn i barnehagen (MIB) - rekruttering, kvalitet og likestilling (pdf)

Målsettingen er at menn velger barnehagen som arbeidsplass samt å beholde dem som allerede er der. For å få til dette, må Barne- og familiedepartementet (BFD) og Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) rekruttere menn til førskolelærerutdanningene og sikre at de fullfører utdanningen.

Flere menn i barnehagen, MIB-arbeid, har tradisjonelt vært oppfattet som nettverksarbeid for menn. Et viktig spørsmål er hvordan MIB-arbeidet kan utvikles videre til et fellesprosjekt for kvinner og menn i barnehagen. Dette er en innfallsvinkel Utdanningsforbundet, og tidligere Norsk Lærerlag, har presentert som en hovedutfordring for å lykkes med MIB-arbeidet. I et likestillingsperspektiv vil dette innebære å bryte opp det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og heve statusen for barnehagens oppdrag og samfunnsmandat. Utdanningsforbundet har arbeidet for å integrere barnehagen i utdanningssystemet, i tråd med Kvalitetsutvalgets innstilling (2003).

Videre er det vesentlig å belyse viktigheten av at begge kjønn deltar aktivt i arbeidet med barn og unges oppvekst. Vi trenger økt kunnskap om menn som rollemodeller og pedagoger, som grunnlag for å utvikle et kvalitativt og helhetlig lærings- og kunnskapssyn. Det er en utfordring å arbeide for en mer likedelt kjønnssammensetning i hele utdanningssystemet, i samarbeid med dem som allerede arbeider i barnehage og skole. Men hvilke tiltak må settes inn for å virkeliggjøre strategier om å rekruttere flere menn til førskolelæreryrket?

Temanotatet tar utgangspunkt i nyere forskningsbasert kunnskap og utviklingsarbeid. Deler av denne innsikten ble presentert på et seminar om menn i barnehage, arrangert av Høgskolen i Oslo (HiO) vinteren 2003. Temaet var MIB-arbeidet, ny retning – nytt innhold?

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.