Møte med ordføreren

Publisert: 25.10.2022

Lokallagsleder og hovedtillitsvalgt i UDF Ibestad, Carl R. Ulvestad, hadde mandag morgen et møte med ordføreren i Ibestad for å snakke om streiken, tvungen lønnsnemnd og konsekvensene av denne.

Mandag morgen kl.08:15 hadde jeg, Carl R. Ulvestad (lokallagsleder), et møte med ordfører Dag Sigurd Brustind for å snakke om streiken, tvungen lønnsnemnd og konsekvensene av denne.

Det ble et godt møte hvor praten fløyt godt og begge partene fikk sagt sine synspunkter på temaet. Hovedtemaet ble om lærermangelen og lønn til lærere både i kommunen og nasjonalt.

Ordføreren mente bestemt at forbundet burde ha en annen strategi enn det som er per dags dato. Han mente forbundet burde basert seg på et mer langsiktig løp for å øke lønnen stegvis, og på den måten ville ende på en langt høyere lønn på sikt. Det ble forsøkt formidlet at lærergruppen i flere år har vært lønnstapere basert på statistikk. Dette førte dessverre ikke mye frem. Ordføreren, som riktignok også sitter i fylkesstyret i KS, mente at tallene som UDF baserte seg på var beregnet med alle som jobbet i skolen, inkludert de uten utdanning, og at det derfor ble feil tall.

Vi endte riktignok uenige i noen punker, men videre var vi derimot  enig i budskapet i streiken, det er kun lærere som er lærere, slik at lærertittelen burde vært beskyttet. Samt at utdanning er viktig. Ordføreren hadde for øvrig ingen tro til streiken, og mente fra starten at den ikke ville føre frem.

Det ble diskutert lønn og ordføreren var enig i at ingen lærere er høytlønnede, og at lærere generelt burde få uttelling for utdanningen sin. Ordføreren mente også at kontaktlærertillegget samt ped.leder-tillegget som er i Ibestad i dag er for lavt, og han var dermed positiv til at det skulle bli forhandlinger for å få dette hevet.

Alt i alt var dette et produktivt møte hvor jeg som lokallagsleder tok imot en utfordring fra ordføreren om å tenke på hva som kan gjøre Ibestad skole til en bedre og mer attraktiv skole. Ordføreren tok også imot utfordringen til lokallagsleder om å fremme lærerne, og å fortelle til KS hvor viktig det er at lærerne følger lønnskurven til alle som jobber i kommunen.