Sakspapirene til fylkesårsmøtet er publisert

Årsmøtet i Utdanningsforbundet Innlandet avholdes 9.-11. mai på Lillehammer. Alle papirene er nå publisert på nett og de samme dokumentene vil åpnes i GoPlenum-applikasjonen for delegatene mandag 24.04.2023.

I henhold til vedtektene skal dokumentene legges frem senest 14 dager før årsmøtets start. Dokumentene publiseres i tråd med gjeldende vedtekter og delegatene kan nå gjøre nødvendige forberedelser forut for årsmøtet.

Det er laget en egen side for årsmøtet hvor delegater og andre interesserte kan få med seg nyheter og saker til inspirasjon forut for årsmøtet. På denne siden er også alle saksdokumentene publisert slik at alle har mulighet til å se hva delegatene skal diskutere i tre dager på Lillehammer.

Politisk arbeid i praksis

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe håper sakene som fylkesstyret fremmer inspirerer til debatt.

- Fylkesstyret har nå jobbet i flere måneder med å lande de forskjellige saksfremleggene. Det har vært et langt, og forhåpentligvis produktivt, arbeid. Til tider har styremedlemmene vært frustrerte, vi har vært oppstemte, vi har diskutert og vi har nå blitt enige. Jeg vil gjerne takke styrets medlemmer for den innsatsen de har lagt ned, og håper at de sakene vi fremmer vil skape engasjement hos medlemmene, sier han.

Han er godt fornøyd over involveringen og engasjementet fra lokallagene og håper at engasjementet vil synes fra talerstolen på Lillehammer.

- Utvikling av politikk i vår organisasjonen krever at alle nivå er involvert, og med over 80 saker innmeldt-hvorav ca 30 unike- mener jeg det har vært jobbet aktivt på klubb-og lokallagsnivå. Det takker jeg på vegne av fylkesstyret for. Så er det bare å håpe at lokallagene kjenner igjen sine saker og innspill, og at delegatene bruker taleretten sin på årsmøtet. Vi ønsker debatt, og alt ligger klart til at vi skal få det, sier han.

Selv om han håper at lokallagene kjenner igjen sakene sine, er han opptatt av at fylkesstyret ikke bare skal reagere på forslag som kommer inn, men være en aktiv politisk pådriver.

-  Fylkesstyret foreslår også politikk for årsmøtet. Dette gjør vi på områder hvor vi mener organisasjonen har behov for utvikling og endring slik at vi kan stå rustet til å møte neste periodes utfordringer.

Han håper alle delegater, uansett medlemsgrupper eller arbeidsplass vil  bli engasjert i sakene som legges frem på årsmøtet.

- Delegasjonene vil møte et bredt utvalg av saker på årsmøtet. Her bør det være rom for å diskutere barnehage, grunnskole, videregående opplæring, støttesystemer og lærerutdanning. Her er det rom for å snakke om lederperspektivet, kontaktlæreren, barnehagelæreren eller rådgiveren. Er du opptatt av pensjonistenes plass er det saker om dette, vil du endre rammevilkår for organisasjonstillitsvalgte på lokalplan har vi sak om det. Her kan vi diskutere KS som arbeidsgiver og yrkesfag på videregående, sier han.