Gratulerer med lærernes dag!

Er du lærer? I dag er det din dag! Som lærer gjør du den viktigste jobben i å skape fremtidens samfunn. Utdanning er bæreren når verden skal endres.

En gang på slutten av nittitallet var jeg en nybakt lærer. Blant de første ofrene for mitt yrkesliv befant det seg et mangfold av ungdommer i niende klasse.

Noen elsket havet, og noen trakk til fjellet. Andre klarte seg ikke uten kafelivet og butikkene. Noen pyntet seg til skoledagen, og noen brukte all sin energi på å stå opp og bare komme på skolen. Enkelte var superengasjerte og ville endre samfunnet. Noen opponerte, og noen skulle jeg ønske kunne opponert mer.

Skolen skal bygge opp om mangfoldet og bidra til et inkluderende, raust samfunn med takhøyde for ulikheter. Det er kanskje en av lærernes største oppgaver å bidra i dette arbeidet.

Skape gode medborgere

I min klasse hadde elevene styrkene sine på ulike områder. Noen var faglig sterke, og fikk gode karakterer. Jeg husker ikke lenger hvem som fikk hvilken karakter. Det er ikke karakterer som definerer hele mennesket. At de tar ansvar for de rundt seg er viktig, og at de bidrar til å bygge det samfunnet vi trenger i fremtiden.

Eller som det så fint står i overordnet del av læreplanen:

«Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.»

De var en mangfoldig gjeng, de første elevene mine. De var fantastiske.

Alle elever er ulike. Hver og en har med seg sin egen historie, bagasje og styrke. Som lærere skal vi se og ivareta alle.

5. oktober

Tilbake på 90-tallet definerte Unesco og ILO hvorfor lærerne burde ha høy status i samfunnet, og hvilke faktorer som opprettholder den høye statusen.

Dokumentet med tittelen “Recommendation concerning the status of teachers” ble signert den femte oktober, og nettopp derfor er dagen blitt verdens lærerdag.

Her står det at lærere har en viktig rolle i utvikling av utdanning, mennesket og det moderne samfunn. Unesco kobler lønn, utdannelse, autonomi, ansvar og oppgaver til lærerstatusen

Samfunnets ryggrad

Læreren ansvarliggjøres og beskrives som den viktigste forutsetningen for både den gode skolen og utviklingen av det gode samfunnet.

I Norge er utdanning en menneskerett. Vi har for lenge siden anerkjent utdanning som den viktigste bærebjelken for å motvirke fattigdom, samt skape et bærekraftig og demokratisk samfunn. Den den norske allmennskolen er en av de viktigste bidragsyterne til at en positiv klassereise er lettere i Norge, enn i mange andre land. Våre barn kan få et bedre liv enn forrige generasjon hadde, uavhengig av sosioøkonomiske faktorer.

I Norge er skolen i så måte en viktig faktor for å opprettholde og videreutvikle et godt demokrati og et samfunn preget av tillit. Samfunn med gode skoler gir bedre helse og økt levealder.

Vi trenger flere lærere

I Norge har barnehagesystemet blitt en del av utdanningen. Barnehagen skal ruste det enkelte barnet for livslang læring. Forskning viser at frafall i videregående kan kobles direkte opp mot det læringsarbeidet som blir drevet i barnehagen.

I dag opplever vi at barnehagen sliter med å rekruttere og beholde barnehagelærere. Nok lærere i barnehagen er et meget viktig mål for oss i Utdanningsforbundet. Her må det en politisk prioritering til.

Vi ser at faktorene fra Unesco for å skape en god arbeidshverdag spiller inn her: Lønn, ansvar og oppgaver er viktig for å skape en attraktiv arbeidsplass.

Det gode, sterke læreren

FN-sambandet forteller at Lærernes dag er en hyllest til alle de som investerer tiden sin i barn og unge. Dagen setter søkelyset på FN sitt bærekraftmål nummer fire: God utdanning.

I delmål 4C er lærerne spesifikt nevnt. Innen 2030 har FN et mål om å oppnå en stor økning i antall kvalifiserte lærere. Et mål som blir mer og mer relevant, også i vårt eget land. Søking til lærerutdanning har vel aldri vært så lav som nå. Denne trenden må endres.

Når du jobber som lærer deltar du aktivt og konstruktivt i samfunnet, og du bidrar til å skape det gode samfunn som vi ønsker her i Norge.

Tusen takk til alle dere der ute som gjør en fantastisk jobb – hver eneste dag.

Det trengs 69 millioner lærere i verden. Bli en av dem, du også.

Gratulerer med dagen.