Barnehagen - sammenhengen med utdanningssystemet

Barnehagen står overfor viktige, strukturelle endringer. Konsekvensene av barnehageforliket, kalt barnehagereformen, skal gjennomføres.

Rapport 1/2004: Barnehagen - sammenhengen med utdanningssystemet

Det er lovfestet en plikt for kommuner til å sørge for at det finnes nok plasser til å dekke behovet. Stortingets vedtak inneholder også en plan for nedtrapping av foreldrenes betaling. Barnehageloven med forskrifter skal forenkles og revideres for å tydeliggjøre barnehagens formål. Rammeplanen skal fornyes og utformes som et redskap for utvikling og kvalitetssikring.

Nasjonal og internasjonal forskning viser at et godt pedagogisk tilbud før skolealder har positive effekter for senere læring for alle barn. Kompetanseberetningen (2003) viser at et slikt tilbud vil være særlig viktig for barn med minoritetsspråklig bakgrunn, funksjonshemmede barn og barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Barnehagen kan være en viktig bidragsyter til å redusere de store forskjellene i læringsutbytte i skolen, basert på sosiokulturell bakgrunn.

Utdanningsforbundet betrakter barnehagen som en del av det totale utdanningssystemet. Barnehagen er en læringsarena, uformelt og formelt. Kvaliteten i barnehagen er i stor grad avhengig av førskolelærerne. Kvalitetsutvalget for grunnopplæringen (NOU 2003:16) foreslo å flytte det overordnete ansvaret for barnehagen fra Barne- og familiedepartementet (BFD) til Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD), for å markere at barnehagen bør være en del av utdanningsløpet.

Denne rapporten drøfter ulike sider knyttet til det Utdanningsforbundet mener med at barnehagen er en del av utdanningssystemet. Rapporten er basert på intervjuer med tillitsvalgte fra seksjon barnehage og seksjon grunnskole på fylkesnivå i Utdanningsforbundet, førskolelærere og forskere knyttet til førskolelærerutdanningen.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.