"Hva er vitsen med ei fagforening som kjemper for rettighetene våre, om vi ikke tar de i bruk? "

Dette sier Ulrikke Fremstad Vikhals, en av deltakerne på Ungseminaret som Utdanningsforbundet arrangerte i oktober. Flere av deltakerne delte sine tanker om å være nytilsatt med alle oppgavene det medfører samt hva de skulle ønske de var mer forberedt på.

Ca. 30 unge medlemmer fra barnehage, grunnskole, videregående og voksenopplæring var nylig samlet til seminar i regi av Utdanningsforbundet Trøndelag.

Utdanningsforbundet hadde blant annet fagforeningsbevissthet, pensjon og rettigheter som ung arbeidstaker på dagsorden. Deltakerne ga uttrykk for at seminaret både var lærerikt og interessant og at det var relevante tema som ble tatt opp. Det ble løftet frem manglende kjennskap til hvor man kan henvende seg når man trenger hjelp og generelt lite kjennskap til lov og avtaleverk og at det er noe studenter lærer lite om i studiene.

Utdanningsforbundet Trøndelag legger vekt på å skape en god sosial arena hvor man kan treffes på tvers og være sammen med andre medlemmer fra hele utdanningssektoren. Det å knytte nye bekjentskaper, og få høre hvordan andre unge opplever å bli møtt i læreryrket, er tilbakemeldinger som flere trekker fram som positive.

Deltaker Ulrikke Fremstad Vikhals jobber ved voksenopplæringa i Orkland kommune og hun oppsummerer seminaret slik:

Årets ungseminar var kjempespennende! Jeg fikk en økt forståelse for hva Utdanningsforbundet er og hva de jobber for, ble bevisst på viktigheten av å være medlem i ei fagforening samt møtt mange trivelige mennesker som er i samme situasjon som meg, sier Ulrikke. Den største a-ha opplevelsen jeg fikk handler om ordet «lojalitet». Det at de på jobb som er lojale mot de avtalene som gjelder er de som tar ansvar for/bidrar til fellesskapet på jobb, ikke de som tar på seg ekstra ansvar bare for å være «snille/hjelpsomme». Hva er vitsen med ei fagforening som kjemper for rettighetene våre, om vi ikke tar de i bruk? Da kan disse rettighetene fort bli tatt fra oss igjen.

Vil absolutt anbefale andre å delta på ungseminar. Det er både faglig, sosialt og engasjerende. Perfekt blanding mellom faglig påfyll og sosiale innslag. Det tente en gnist i meg, avslutter Ulrikke