Nytt fra lokallaget i april

Publisert: 26.04.2024

Årsmøtet er gjennomført, styret arbeider med flere saker og det skjer mye ut over våren. Nå er vi spent på hvordan tariffoppgjøret løser seg.

Nyheter

Mens dette skrives kommer nyhetene fra Samordna opptak om nok et bunnår for interessen blant unge for å søke seg til læreryrkene. Heldigvis er det nå partsenighet om at vi har lærermangel i Norge, og kompetanseflukt fra barnehagene. Dette avspeiler seg i kravene fra Utdanningsforbundet i lønnsoppgjøret. En reallønnsvelst for våre grupper må på plass når vi ser at de med 4 år utdaning i offentlig sektor tjener 200 000 kr. mindre enn med tilsvarende utdanning i privat sektor. Dette handler også om attraktive arbeidsplasser med vilkår for godt arbeidsmiljø og god introduksjon til yrket gjennom studier med høy kvalitet og god veileding for nyansatte.

Vi registrerer også at tarifforhandlingene skal ta opp temaet arbeidsklær. Det er også separate forhandlinger om å løse mobiltelefonsaken med KS sentralt.

"Det skal være godt å gå på jobb" ser ut til å være et nytt slagord fra Utdanningsforbundet etter landsmøtet. Disse ordene kan danne grunnlag for refleksjon i klubbene og medbestemmelse. Vi har en forpliktelse til å si i fra når det trengs, både gjennom vår profesjonsetikk, men også  arbeidsmiljøloven sier at vi skal si i fra når det er trøbbel på jobben. Følelsen av å famle rundt med usikkerhet omkring avviksmeldinger og effekten av å forklare hva som er våre behov for å få gjort en god jobb på en trygg måte deles nok av mange. Vi må stå sammen og støtte hverandre for å si i fra. Bruk også vernetjenesten og tenk at arbeidsgiver faktisk er avhengig av våre opplevelser for å forbedre tjenesten.

I styremøtet 23. april tok vi opp flere saker som også medlemmene og klubbene bør engasjere seg i.

LØNNSOPPGJØR

La oss håpe lønnsoppgjøret går lett, men alle må sjekke at de har en privat epostadresse som primær kontaktinformasjon på sin medlemsside. Vi vet at det vil bli satt av midler til lokal lønnsforhandling i kapittel 4, men vi må vente på informasjon om det kommer føringer for hvordan disse skal fordeles. Styret vil bestemme en strategi og kravprioritering. Samtidig bør klubbene også ta opp dette før sommeren og komme med inspill til styret.

Før ledere og rådgivere er det årlige forhandlinger.

Alle kan ha interesse av å lese lønnspolitikken til Søndre Land kommune, du finner den på Compilo.

BUDSJETTARBEID SØNDRE LAND

27. mai møtes kommunestyret for å starte budsjettarbeidet for neste år. Lite tyder på at det kommer et pengedryss som løser den anstrengte økonomien. Samtidig vil det være vår plikt å peke på de behovene vi ser i vår sektor. Kanskje ser vi også muligheter eller alternativer? Det er en klar oppfordring til klubbene å gi tilbakemelding innen styremøtet 14. mai med innspill som ønskes tatt med til kommunestyret.

Styret har merket seg og tatt opp utfordringene som følger av "løpende opptak" i barnehagene. Hvordan integrering av flyktingebarn i barneehage og skole gir oss faglige og bemanningsmessige utfordringer vil vi også legge vekt på. Det stadige behovet for oppdatering av IKT, både infrastruktur og utstyr, krever økonomisk løft. Vi ber om at klubbene kommer med flere innspill.

ARBEIDSGIVERSTRATEGI

HTV sitter i en arbeidsgruppe som skal utarbeide ny arbeidsgiverpolitikk og arbeidsgiverstrategi. Dette er omfattende arbeid for alle parter, politikere administrasjon/ansatte og arbeidstakerorganisasjonene. Vi følger et opplegg ledet av KS gjennom dette kalenderåret. Her må vi også sørge for involvering av medarbeidere og medlemmer ute på arbeidsplassene. Styret mener det er viktig at et slikt dokument bidrar til å bygge kultur i egen organisasjon. Da må ansatte være involvert. Vi må også ende opp med en strategi som har som strategi at den blir brukt! Vår sektor har satt søkelys på et arbeidsmiljø som er krevende. Med slitne ansatte er det også vanskelig å se hvordan vi skal oppnå nasjonale målsettinger om at folk skal stå lengre i jobb, slik pensjonsforliket forventer. Styret mener strategien også må bidra til motivasjon, rekruttering og slik at vi beholder kompetanse i kommunen. Vi har forventninger til at arbeidsgiver lytter til ansatte.

NY OPPLÆRINGSLOV

Fra høsten har vi ny opplæringslov. HTV har tatt opp med administrasjon og politikere at det skal på plass en del lokale bestemmelser, blant annet skoleregler og hvordan skoledemokratiet skal organiseres. Nå er vi i april, men framdriften i dette arbeidet har gått treigt. Administrasjonen sier at det jobbes i regionen, og at man skal ta utgangspunkt i resultatet av dette arbeidet. Et viktig poeng med ny opplæringslov på dette området er det lokale demokratiet, og at elevene skal bli hørt i et styrket skoledemokrati. Vi må altså ha gode lokale prosesser når vi skal lage forskrift for våre skoler. I opplæringsloven er det ikke sagt noe om at lærerne skal være med å lage reglene (men det skal elevene). Uansett er det viktig at vår profesjon blir hørt. Vi skal i stor grad forvalte og håndheve reglene, og de er absolutt med og påvirker vår arbeidshverdag. Klubbene må forberede seg på en høring om dette, og vi må ha egne tanker om våre behov. Husk: "står det ikke i reglene, så gjelder det ikke", slik har den juridiske skolen blitt.

SOMMERFEST

Mandag 10. juni legger vi opp til et arrangement for pensjonister, ATV-er og styret. Vi gjør som i fjor og starter med å invitere pensjonistene til eget treff. Deretter har vi felles måltid med ATV-ene og styret. Til slutt holder vi utvidet styremøte hvor ATV-ene deltar. Dette planlegger vi skal skje på gamle Odnes Hotell. Mer informasjon vil komme etter hvert.

ÅRSMØTE

Vi har nylig gjennomført årsmøte. Alle sakspapirer og protokoll ligger samlet på egen sak om årsmøtet.

Etter valg til styret ble det tatt opp at styret fikk dårlig representasjon. Det er behov for å dele informasjon om styrets arbeid med lokallaget.

Lokallagleder mener at arbeidet i klubbene er viktig. Det stiller krav til at styret og lokallagleder er tidlig ute med informasjon og ikke minst sender saker til klubbene for behandling. Så er det også opp til klubbene både å melde saker og observasjoner fra arbeidsplassene opp til styret og lokallagsleder. Bidra til aktivitet i klubben din!

Det er et krav at alle klubbene foretar valg av arbeidsplasstillitsvalgt for neste år. Der dette ikke er gjort, må valg foretas og resultat sendes til lokallagsleder.

Vi får håpe på et engasjert og aktivt år i lokallaget, oppgavene mangler i alle fall ikke. Det kom en håndfull pensjonister på arrangementet om Anna Rogstad fra Søndre Land og et stort antall fra Nordre Land. Vi må komme tilbake med en plan for medlemsarrangement etter hvert. La oss i alle fall håpe det ikke er med streikeplakatene at vi skal mønstre denne våren!

Denne nyhetssaken er et forsøk på å flette sammen både det som skjer i styremøtene med andre aktuelle saker for Utdanningsforbundet. Det er også forsøk på å gi innholdet et mer lesverdig format enn hva referatet gjerne blir.