Forskningsutfordringer for barnehagene

I dette faktaarket redegjøres det for en nasjonal satsing på barnehageforskning. Norges forskningsråd har utlyst midler innen barnehage- og barneomsorgsforskning under Velferdsprogrammet – samfunn, familie, oppvekst.

Faktaark 2002:09. Forskningsutfordringer for barnehagene (pdf)

Dette forskningsprogrammet har ansvar for flere beslektede forskningsområder. Rammen for bevilgningene til barnehageforskning er cirka to millioner kroner per år over en femårsperiode. Til sammenlikning har barnevernet under det samme programstyret en foreløpig ramme på fire millioner kroner årlig.

Forskningsrådet og Barne- og familiedepartementet (BFD) har utviklet et samarbeid om barnehageforskning. Samarbeidet har resultert i forskningsrapporten «Forskning om barnehager. En kunnskapsstatus». Rapporten fungerer som en kunnskapsbase med forslag til forskningsutfordringer knyttet til forskjellige tematiske områder.

Utdanningsforbundet har påpekt behovet for et eget senter for barnehageforskning. Barnehagen fortjener en kritisk satsing på barnehageforskning, og det er sentralt at forskningsformidling blir høyere prioritert.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.