Barnehagepolitikk i et internasjonalt perspektiv ­- Early Childhood Education and Care (ECEC)

Dette faktaarket tar opp OECDs og UNESCOs arbeid på barnehageområdet, og ser på noen internasjonale trender innenfor barnehagepolitikken.

Faktaark 2003:10. Barnehagepolitikk i et internasjonalt perspektiv - Early Childhood Education and Care (ECEC) (pdf)

OECD og UNESCO arbeider blant annet med saksområder knyttet til barn, barndom, barnehager og utdanningspolitikk. Dette feltet inkluderer også familie- og sosialpolitikk ut fra barnehagens tradisjon og forankring i de enkelte landene.

Det finnes et utall av betegnelser for pedagogisk omsorgs- og læringsarbeid. Internasjonalt brukes betegnelser som kindergartens, pre-schools, early childhood education, early years services og école maternelle for institusjoner som arbeider med de minste barna i samfunnet. I dette faktaarket brukes fellesbetegnelsen barnehager.

Udtanningsforbundet mener at det ville være en fordel om UNESCO og OECD samarbeider tettere om utformingen av forskningen for en visjonær og strukturert barnehagepolitikk, internasjonalt, nasjonalt og lokalt.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.