Rogalandskonferansen - et møtepunkt på tvers av skolene

For 19. gang arrangerte Opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune sin konferanse på hotell Maritim i Haugesund 28. og 29.november. Konferansen er et samarbeid med Haugaland videregående skole, og inviterer blant annet lærere, rådgivere, ledere, elever og tillitsvalgte til to dager med faglig påfyll. Utdanningsforbundet var til stede med både hovedtillitsvalgt og flere plasstillitsvalgte. Tittelen for årets konferanse var «Skolen anno 2023 – Kunstig intelligens og inkludering».

Åpningen dette året sto Odin Hetland Nøsen for, tittelen på hans foredrag var: "Kunstig intelligens og inkludering....i praksis!", etterfulgt av Simon Spurkland med foredraget "Jaken på ekte intelligens i kuntige tider - å være lærer i en digital jungel". Begge passet som fot i hose til konferansens tittel.

Ett av kjennetegnene på Rogalandskonferansen er parallellseminarene med utgangspunkt i årets konferansetema, som holdes av lærere i fylket. Disse seminarene tar utgangspunkt i arbeid som blir gjort ved de ulike skolene. I år var det over 20 slike seminar, fordelt over fire trekvarters-økter.

Etter mingling og middag på kvelden, startet dag to med TV - personligheten Tore Petterson. Han er kanskje mest kjent som TV-titter i programmet Sofa og dansedommer i "Skal vi danse"-programmet på samme kanal. Han foredrag omhandlet "Har vi plass til de som er annerledes?" Gjennom eksempler fra eget liv, viste han betydningen av både å se på og vurdere våre egne sannheter, og å innse at ingen er perfekte og dermed heller ikke passer automatisk inn. Hans råd i møte med andre er å tørre å føle på stillhet, og å vente hele 18 sekunder på et svar på spørsmålet «hvordan har du det?», og samtidig å styre unna fristelsen det er å gi råd, istedenfor bare å lytte.

Rogalandskonferansen viste også i år viktigheten av å treffes på tvers av skoler og grupperinger. Takk for oss.