Seminar for UH-sektoren: Rekrutteringsstrategien og endringer i Forskningsrådet

Om arrangementet

Hvor og når?
fredag 01. mars kl. 09:00 - 11:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

01.03.2024

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Gunn Gallavara
E-post: [email protected]

Astrid Kristin Moen Sund
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker å gi medlemmene i UH-sektoren informasjon om pågående prosesser i sektoren. På dette seminaret tar vi opp to temaer: Rekrutteringstrategien - rekruttering til lærerutdanning, læreryrket og at lærere blir i yrket. Vi skal også snakke om endringene i Forskningsrådet, og diskutere innspill til systemmeldingen.

Målgruppe: Medlemmer i UH-sektoren, med mulighet for andre medlemsgrupper som er interessert i temaet. 

Seminaret er gratis og vil foregår digitalt på Zoom, fredag 1. mars kl. 09.00-11.00.

Meld deg på for å få lenke. Det blir gjort opptak, slik at påmeldte deltakere som ikke har mulighet til å følge seminaret direkte kan se det i opptak.


TEMA 1: Strategi for rekruttering til lærerutdanning, læreryrket og at lærere blir i yrket

Den 12. februar ble strategien Flere lærere i barnehage og skole - Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024-2030 lansert. Strategien er utarbeidet i et samarbeid mellom regjeringen og de mest sentrale partnerne i barnehage, skole og lærerutdanning. Dette er blant annet KS, PBL, Pedagogstudentene, Norsk lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og UHR-lærerutdanning.

Årsaker til dagens situasjon der færre studenter velger å studere til å bli lærer, en del nyutdannede lærere velger andre yrker enn læreryrket og for mange lærere slutter i lærerjobb, er mange og sammensatte. Utfordringene kan ingen av partnerne løse alene. I stratgien fastslås at regjeringen og partnerne i NFLP vil følge opp målene i strategien, både gjennom det daglige arbeidet og rettet mot noen sentrale milepæler i løpet av året. Strategien forsøker å møte utfordringene med en bred tilnærming med tiltak både på kort og lang sikt, og som flere aktører har ansvar for, hver for seg og sammen.

I seminaret vil vi se nærmere på:

  • Hva partnerne har blitt enige om
  • Hva Utdanningsforbundet har forpliktet seg til
  • Hva dette betyr for medlemmer og tillittvalgte
  • Hvordan Utdanningsforbundet jobber videre med strategien


TEMA 2: Endringer i Forskningsrådet – konsekvenser for utdanningssektoren.

I andre del av seminaret ser vi nærmere på omleggingene som har skjedd i Forskingsrådet, og vi reflekterer over hvordan endingene kan slå ut for utdanningsforskningen og våre medlemmer. Vi stiller spørsmål om endringene har påvirket den praksisnære utdanningsforskningen?

Etter 2 år med kutt, nedbemanning og omorganisering i Forskningsrådet sendte regjeringen 12. februar 2024 ut invitasjon til sektoren om å gi innspill til arbeidet med forskningssystemet, den såkalte systemmeldingen. Statsråd Hoel har bedt om kortfattede innspill på fem områder innen 2. mai, - og han spør:

  • Hva bør gjøres, hvilke tiltak er aktuelle?
  • Er det pågående arbeid og/eller gode eksempel i inn- eller utland som Kunnskapsdepartementet bør være kjent med?
  • Er det ev. andre utviklingstrekk og endringer som er relevante for forskningssystemet og som bør behandles i meldingen?

Utdanningsforbundet skal naturligvis levere innspill, og på seminaret har du muligheten til å være med i diskusjoner rundt vårt innspill.

Det vil bli mulighet til å stille spørsmål og gi kommentarer i chatten underveis i seminaret.

Velkommen skal du være!