Barnehageforskning

Dette faktaarket handler om barnehage- og barneomsorgsforskning under Velferdsprogrammet – samfunn, familie, oppvekst.

Faktaark 2003:06. Barnehageforskning (pdf)

Norges forskningsråd og Barne- og familie-departementet (BFD) har en målsetting om å etablere et forskningsmiljø og utvikle et nasjonalt nettverk for barnehage- og barneomsorgsforskning, med tydelige internasjonale ambisjoner. Rammen for de økonomiske bevilgningene, til et overordnet og konkret forskningsprosjekt, er cirka to millioner kroner per år over en femårsperiode. Reelt sett blir rammene noe større enn de midlene som bevilges gjennom Velferdsprogrammet.

En viktig målsetting i prosjektet er å etablere en tverrfaglig eller interdisiplinær forskningsgruppe. Hensikten er å utvikle forskningsbasert kunnskap knyttet til forandringer i velferdsstaten, arbeidsmarkedet, barneomsorg- og barnehage-politikken og barns hverdagsliv i ulike institusjoner.

Forskningsprosjektet er forankret i en velferdstenking belyst først og fremst gjennom nyere sosiologisk og antropologisk barndomsforskning. Denne innfallsvinkelen til barn, barndom og barnehage vektlegger barn som sosiale deltakere og aktører med rett til egen kunnskap, innsikt og viten.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.