Verdens lærerdag 2023: God utdanning krever gode lærere!

Publisert: 05.10.2023

Gratulerer med dagen til alle lærere! Til deg som er uunnværlig. Til deg som ser både voksne og barn. Til deg som tar, og står i, mange valg hver dag. Til deg som møter utfordringer. Til deg som utgjør en forskjell. Takk for jobben du gjør! Takk for at du er deg!

Er du klar over

hvor mange  lærere det er

som går rundt og tror

de er helt vanlige folk hele livet sitt

som ikke vet hvor mange

barne

eller ungdomsskole

eller videregåendeverdner

de har reddet

viktig at de ikke får vite noe før de blir penjonister- for så mange superhelter

klarer vi ikke å dekke

over offentlige budsjetter

Av Trygve Skaug

Det er mangel på lærere både i Norge og resten av verden.
Med synkende søkertall til lærerutdanningene, om lag en av fem er uten lærerkompetanse i grunnskole og videregående skole, og behov for 2600 flere barnehagelærere er dessverre lærermangel et faktum også i Norge.

Internasjonale tall tyder på at læreryrket ikke lenger er attraktivt for de unge. Lærere forlater yrket som følge av økt arbeidspress, dårligere arbeidsforhold og manglende anerkjennelse.

UNESCO anslår at verden trenger 69 millioner nye lærere innen 2030 for å oppnå bærekraftsmål 4, som handler om god utdanning. Utdanning handler ikke bare om boklig lærdom, men også om hvilke verdier, normer, forpliktelser og prinsipper som skaper globale borgere. Utdanning danner grunnlaget for å skape en demokratisk, bærekraftig og fredelig framtid.

Ambisjonen med Verdens lærerdag 2023 er å sette søkelyset på hvordan samfunnet bedre kan oppfylle utdanningens brede samfunnsmandat og det potensialet som ligger i god utdanning. Dette krever både nok ressurser, endringsvilje og ikke minst gode lærere.

Vil du lese mer om verdens lærerdag 2023, følg lenken under så havner du på Utdanningsforbundet sine sider om Verdens lærerdag.