Barnehagelærere opplever store emosjonelle belastninger

Det er sammenheng mellom en presset bemanningssituasjon og store emosjonelle belastninger blant barnehagelærere. Dette går frem i en SINTEF-rapport fra november 2023 som Bjørg Jordal la frem i delt økt for tillitsvalgte i barnehagen på storkurset som Utdanningsforbundet Agder nylig arrangerte.

«Tid for de minste»
"Tid for de minste" er tema på alle samlinger av barnehagefolk. På storkurset, i delt økt for tillitsvalgte i barnehagen, pekte Bjørg Jordal på sammenhengen mellom virkeligheten ute i barnehagene i en presset bemanningssituasjon,  og de store emosjonelle belastningene som kommer frem i SINTEF-rapporten fra november 2023.
På et barnehagekurs i februar ble det produsert og samlet inn praksisfortellinger fra hele Agder, og disse forsterker bildet av de emosjonelle belastningene. På storkurset arbeidet deltakerne i grupper og i plenum med hvordan disse fortellingene kan løftes frem og bli sett av de som setter rammene for arbeidet i barnehagen. Arbeidet med å rapportere avvik ble løftet frem som særdeles viktig for å dokumentere og synliggjøre at minstenormen for bemanning ikke klarer å oppfylle lovens krav om et forsvarlig barnehagetilbud.

Her finner du den nevnte SINTEF-rapporten: Stor, emosjonell belastning for lærerne i barnehage og grunnskole. 

Blant barnehagefolket var det stort engasjement da Line M. Drange Neset informerte om arbeidstidsavtalen og forskjøvet arbeidstid.  Særlig når det gjelder forskjøvet arbeidstid, ser vi at det er mye som mangler før dette er på plass ute på arbeidsplassene.

Les også kronikken til Bjørg Jordal og Line M. Drange Neset som stod på trykk i Fædrelandsvennen 24. april: 

Barnehagelærerne slår alarm på vegne av barna.docx