Fylkestinget opprettholder tilbud og begrenser kutt på utdanning

I fylkestinget denne uka stod viktige skolesaker på sakslista. Blant dem var tilbudsstruktur, budsjettet for 2024 og ny inntaksordning.

Fylkesdirektøren hadde i forkant foreslått store kutt både i tilbudsstrukturen og i skolebudsjettet for 2024. Dette møtte massiv motstand i høringsperioden. Også Utdanningsforbundet Trøndelag har vært veldig kritisk til forslagene om nedskjæringer i videregående opplæring, og advart mot konsekvensene. De siste årene har elevsatsene gått gradvis nedover, og ført til ostehøvelkutt som har vært svært utfordrende for skolene i fylke. For både elever og lærere.

Fylkestinget vedtok å videreføre de fleste av tilbudene som var foreslått lagt ned i fylkesdirektørens forslag. I hovedsak dreier det seg om yrkesfag, spisset toppidrett og tilbud innen musikk, dans og drama.

I budsjettsaken vedtok fylkestinget å begrense kuttene som var foreslått på utdanning, og bevilger 33,2 millioner mer enn det som lå i fylkesdirektørens forslag til budsjett for 2024. 27 av disse millionene tilføres ressursfordelingsmodellen for å begrense de store kuttene som var varslet. Hele budsjettvedtaket ligger her.

Vedtakene om tilbudsstruktur og budsjett som fikk flertall i fylkestinget ble fremmet av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti, Industri og næringspartiet og Miljøpartiet De Grønne.