Flere kommuner øker tildelingen til læremidler

Utdanningsforbundet Trøndelag har jobbet bevisst og systematisk siden i fjor høst for å sette lys på mangelen på ressurser til læremidler i skolen. Det er gledelig å se at flere kommuner nå vil bruke noe mer penger for å bedre på situasjonen, i forbindelse med budsjettrevideringer.

I Trondheim legger flertallet inn 150 millioner over 2 år og i Steinkjer foreslås en ekstra tildeling på 4,5 millioner.

Innføringen av Fagfornyelsen i 2020 gjorde at behovet for økte ressurser til både trykte og digitale læremidler økte betydelig. En gjennomgang gjengitt i VG i november 2021 viser at nasjonale bevilginger til læremidler etter fagfornyelsen bare utgjør en tredel av det som ble tildelt ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.

Innlegget «Det ryker fra kopimaskinen i norsk skole» ble plukket opp av flere medier, blant annet VG, og mange utenfor skolen fikk opp øynene for situasjonen. Utdanningsforbundet Trøndelag slo alarm om tilstanden etter at en undersøkelse viste at 85 % av våre tillitsvalgte mener elevene i grunnskolen ikke har god nok tilgang på oppdaterte læremidler sett opp mot de nye læreplanene. De tillitsvalgte pekte på økonomi som den viktigste årsaken til manglene. Etterslepet er dermed stort.

Engasjementet rundt læremiddelmangelen har også ført til reportasjer i NRK, og nå nylig i Norsk tidend, der også Forleggerforeningen uttrykker bekymring for situasjonen når det gjelder trykte læremidler. Kunnskapsdepartementet peker på kommunenes ansvar som skoleeier.

I diskusjonen om hvilke læremidler som er best for elevenes læring, må valget gjøres av de som har kompetansen og som står nærmest elevene, altså profesjonsfellesskapet. Den høye digitaliseringstakten de siste årene har imidlertid gjort at det oftere og oftere er lokale politikere eller administrasjon som avgjør, og diskusjonene handler gjerne om valget mellom bøker eller nettbrett. Dette var en av temaene da leder i Utdanningsforbundet Trøndelag Geir Røsvoll deltok i læremiddeldebatt ved Nord universitet i februar i år, med tittelen «Hvem bestemte at unger ikke trenger bøker?».

Dersom ambisjonene med innføringen av fagfornyelsen skal lykkes må kommunene ha nok ressurser til både de digitale og de trykte læremidlene. Det er først og fremst et nasjonalt ansvar. Regjeringen må sørge for at pengene legges på bordet, eller så er det elevene som må betale prisen. Midlene må dessuten øremerkes slik at ikke lokale politikere bruker ressursene til andre formål.

Frem til da må flere kommuner i Trøndelag gjøre som politikerne i Trondheim og Steinkjer for å sikre at skolene kan kjøpe inn nye, oppdaterte og relevante læremidler til sine elever.