Medlemsmøte i pensjonistklubben 11.10.2022

Publisert: 18.10.2022

Tema for møtet var: «Vår digitale hverdag» v/Elisabeth Austad Asser. 35 spente pensjonister hadde benket seg rundt pent pynta bord da Inger Johanne Kjøl introduserte sin tidligere elev fra Nedenes skole.

Foredraget hun hadde forberedt for to år siden, var allerede utdatert! Så fort går utviklingen i den digitale verden.

Men hva er egentlig kunstig intelligens, og kan vi stole på den? Hva er teknologi? Menneskene har alltid søkt effektivitet, forbedring og innovasjon.

Den største endringen for mennesket var da vi fikk kontroll over ilden. Det endret oss totalt.

Elisabeth trakk linjer tilbake til antikken, til Aristoteles og hans forståelse. Så videre til Martin Heidegger (1889-1976) som tydelig har stilt spørsmålene om hva som er det egentlige målet med det vi lager, med det vi gjør? Hele forsamlingen satt som fjetret med åpne ansikter og sugde inn ny kunnskap.

Elisabeth gav oss mange eksempler og forklaringer på hva det hele dreier seg om, og dermed ble det lettfattelig for alle oss grå.

Begrepet kunstig intelligens ble første gang brukt i 1956. Begrepet baserer seg på statistikk, på algoritmer. Altså en oppskrift!

Vi må huske på at data er fortid, algoritmer er framtid. Det er en usynlig teknologi. Hvem er det egentlig som bestemmer hva som mates inn? Det er tydelig at teknologien homogeniserer mennesket, at den forsterker forskjeller og utnytter sårbare individ. Teknologien er aldri nøytral.

Hvilket verdisyn styrer vi etter? Vet vi egentlig hva vi holder på med? Gjør vi det bare fordi vi kan, men bør vi fortsette?

Tusen takk til Elisabeth for et tankevekkende og oppklarende foredrag. Vi ønsker henne velkommen tilbake for å lære oss mer.

Boktips: «Atlas of AI» av Kate Crawford. (AI=KI= kunstig intelligens)

Laila Mogstad

Vedlegg