Oslo Pride 2023 med Utdanningsforbundet Oslo

Juni er pridemåneden, og fredag 23. juni begynner Oslo Pride. Utdanningsforbundet Oslo markerer pride med flere arrangementer, og vi håper å se flest mulig av våre medlemmer i løpet av prideuka i Oslo.

Tegnekonkurranse i skoler og barnehager

Også i år har vi arrangert en tegnekonkurranse i skoler og barnehager i forkant av Oslo Pride. Vi har fått inn hundrevis av fargerike og kreative bidrag. Tusen takk til alle som har deltatt og til alle lærere som har brukt tegnekonkurransen i sine grupper. Nå er vinnerne trukket, og klassene deres premieres med en bokgave. Vi gratulerer Andrea i 1A på Nordseter skole, Sayoun i 2B på Bjørnsletta skole, Sigurd i 3C på Rustad skole, Billie i 4A på Godlia skole, Ida i 5B på Manglerud skole, Karin i 6A på Rustad skole, Jenny i 8EF på Nordstrand skole og Lisa i 9B på Nordseter skole. De flotte vinnerbidragene, og mange andre bidrag, kan du se i kunstutstillingen på standen vår i Pride Park. Velkommen til store og små!

Unios pridesending fra London Pub

Onsdag 28. juni kl. 11.00 – 12.30 markerer Unio årets pride med en digital sending fra London Pub under vignetten «Stolt, skeiv og synlig». Arrangementet vil bli strømmet, men det er også muligheter for å være fysisk til stede som publikum under sendingen. Ønsker du å være publikum? Send en e-post til [email protected]. Oppmøte for publikum er senest kl. 10.30 på London Pub.

I sendingen skal vi blant annet snakke om regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold, hets og hat mot skeive på nettet og et mer inkluderende arbeidsliv med tanke på seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Vi får blant annet besøk av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, Mathias Holst fra Rosa Kompetanse, Inge Alexander Gjestvang fra foreningen FRI, Espen Evjenth som er leder av Støttegruppa 25. juni og Ingrid Westgaar Stolpestad, fagansvarlig på netthets i Amnesty Norge. Det blir også et musikalsk innslag. Programleder for sendingen er Erik Aasheim.

Stand i Pride Park

28. juni til 01. juli har vi stand i Pride Park. Vi håper mange medlemmer tar turen innom standen. Standen vår bemannes av en flott gjeng frivillige medlemmer og tillitsvalgte fra Utdanningsforbundet Oslo. De blir glade om du slår av en prat med dem. I tillegg kan du blant annet bidra til collagen vi skal lage på standen, oppleve utstillingen av bidrag fra tegnekonkurransen, delta i medlemskonkurransen vår og få inspirasjon til arbeidet med mangfold og inkludering på din arbeidsplass. Standen er åpen onsdag til fredag klokka 15 – 21 og lørdag klokka 12 – 21.

Unio-frokost før paraden

Utdanningforbundet Oslo organiserer en felles frokost for Unio-forbundene i Lærernes hus lørdag 01. juli før paraden. Her får du blant annet mat, kaffe, fellesskap, allsang, quiz. Ta med deg kjæresten, ungene eller en venn og bli med! Etter frokosten går vi i samlet flott til oppstillinga til paraden.

Meld deg på ved å sende en e-post til [email protected] senest søndag 25. juni. Påmeldingen må inneholde: Fullt navn, hvilken fagforening du tilhører, om du eventuelt har med deg andre gjester (oppgi antall og om de er voksne eller barn), og om det er spesielle mathensyn eller annet vi må vite om. Påmeldingen er gyldig først når du har fått en e-post med bekreftelse. Dersom du er påmeldt, men ikke har anledning til å komme likevel, ber vi deg gi beskjed så fort som mulig slik at vi eventuelt kan gi plassen din til noen andre.

Pride-paraden

Utdanningsforbundet Oslo skal selvfølgelig gå i paraden! Ruta går fra Grønlandsleiret til Rådhusplassen. I år skal vi gå som nummer 76. Vi stiller opp i Grønlandsleiret (helt bakerst i oppstillinga her) klokka 12, bak våre venner i Unio og Norsk Sykepleierforbund. Vi håper vi blir mange, så ta med en venn eller fem og gå med oss!