8. mars -Internasjonal kvinnedag

Det er mye likestillingsarbeid å ta tak i, og det begrunner at vi markerer kvinnedagen på mange vis. Hvordan står det til på Agder?

Agder henger etter på likestilling
 I dag markeres kvinnedagen, 8. mars. Til tross for svak fremgang, er hovedbildet at Agder fremdeles ligger et stykke bak når det gjelder kjønnslikestilling på områder som: Kvinner i kommunestyrer/bystyrer, menn som tar ut fedrekvote, deltid for kvinner og kvinner i ledelse. Det viser forskning initiert av Senter for likestilling. Her kan du lese mer om likestillingfunn på Agder.

Slik er likestillingen i din kommune
Gjennom tolv ulike indikatorer kartlegger SSB hvert år hvordan det går med kjønnslikestillingen i landets kommuner. Nå er den lokale likestillingssituasjonen satt på kartet. Zoom inn til din kommune og se hvilke kommuner som skårer høyt og lavt på likestilling innen temaer som blant annet arbeid, utdanning, inntekt og ledere. Sjekk likestillingen i din kommune.

Lokale arrangement
På Agder er det en rekke lokale arrangementer på den internasjonale kvinnedagen. Undersøk hva som foregår i ditt nærmiljø og vær med å markere denne viktige dagen!

Faktaboks
Den internasjonale kvinnedagen ble etablert av FN i 1977, i forbindelse med det internasjonale kvinneåret i 1975. Dagen markeres for å sette fokus på kvinners kampsaker og rettigheter, og feires av mange land over hele verden.