Dokument 8:18 S (2023-2024) Representantforslag om fornyelse av karriereveiledning i skolen

Utdanningsforbundet har jobbet i lang tid med å få på plass et styrket, lovfestet rådgivningstilbud for voksne, på lik linje med rettighetene til elever i grunnopplæringen. En slik rettighet er viktig både i arbeidet med integrering og for å kunne sikre voksne en god utdanning.

Utdanningsforbundet viser til representantforslaget fra Høyre og takker for at vi får gi innspill. Rådgiverne i skolen har en nøkkelrolle og et viktig ansvar knyttet til elevenes hverdag, med tanke på trivsel, læringsmiljø, gjennomføring og valgmodenhet og kjønnsdelte utdanningsvalg. Utdanningsforbundet synes det er positivt at Høyre ser på rådgiverne som sentrale i skole og utdanning, og videre at Høyre ønsker å styrke og fornye karriereveiledningen.

Utdanningsforbundet reagerer dog kraftig på at Høyre kun fokuserer på karriereveiledning. Rådgivningstjenesten har to hovedområder: sosialpedagogisk rådgivning og utdannings- og yrkesrådgiving. Elevene er best tjent med at disse områdene ses i sammenheng. Mange rådgivere i skolen er ansvarlige for begge disse oppgavene. Det er en forutsetning for god utdannings- og yrkesveiledning at rådgiveren kjenner elevene og deres kompetanse. Utdanningsforbundet etterlyser forslag og tiltak som også omhandler den sosialpedagogiske rådgivingen.

Vi  kommenterer hvert av de fire forslagene i lenken under.

Les mer: vårt høringsinnspill (pdf, 88 kB)